De allra första godståget med sopor från Narvik anlöpte Kiruna godsbangård under tisdagen. Det ses framför allt som en vinst för miljön och är dessutom ett mer tillförlitligt transportsätt.
– På vintern har vi stora utmaningar med att få avfallet över gränsen. Vägen är ofta är stängd över Björnefjell, säger Tonje Thune, chef för kommunikation och samhällskontakter vid norska bolaget HRS husholding.
Utmaning att möta stora lass
Tågfrakterna är ett test som ska utvärderas vid värmeverket i Kiruna. Det kan bli logistiska problem när sopor som annars som kommer i mindre portioner med lastbil plötsligt kommer i större mängd med ett och samma tågsätt.
– Ambitionen är att det ska bli en långsiktig lösning. Vi ska se hur vi ska skapa en effektivitet så att det blir ekonomiskt bärkraftigt. Att det är den miljömässigt bästa lösningen är vi redan helt övertygade om, säger Jan Fjordell, vd vid Tekniska verken i Kiruna.
Så spelar transporterna en viktig roll
I maj 2024 ska dock den sista soppåsen var uppeldad i Kiruna. Då ska soporna helt ersättas av spillvärme från LKAB, och inte bara delvis som i dag. Tågtransporterna kan dock fortsätta spela en viktig roll för värmeproduktionen i Kiruna.
Jan Fjordell berättar mer om det i videon.