– Det viktigaste är att behålla all pedagogisk personal. Det är lärarna som är de viktigaste för eleverna, säger barn- och utbildningsnämndens ordförande Emma Engelmark (S)
Samordna
Tanken med 1 000 högstadieelever i centrala Luleå är att samordna resurser, menar hon.
– Vi ska se till att vi har behöriga lärare i alla ämnen.
Vet ni med säkerhet att en storskola lockar lärare?
– Dels får man kollegor och har man en specialinriktning har man möjlighet att fördela sin tjänst så man får en heltid på just den skolan. Vi får också en bättre elevhälsa med team som arbetar ihop.
Storskolor inte bättre
Ser man till svensk och internationell forskning finns undersökningar som visar att elever i mindre skolor presterar lika bra som elever i stora skolor. I forskning som haft ett specifikt fokus mot yngre elever går det inte att hitta några studier som stödjer att en stor skola skulle gynna elevers skolprestationer, visar en forskningsöversikt sammanställd vid Linnéuniversitetet.
Och en studie i USA, där 14000 elevers matteresultat i klass fyra jämfördes, visade att elever på små skolor generellt sett hade bättre resultat jämfört med elever på både medelstora som stora skolor.
– Det är väl ganska jämnt om tittar på forskningen. Men som läget är med konkurrens om ämnesbehöriga lärare måste vi se till att vara en attraktiv arbetsgivare och att kunna samla rersurserna, säger Emma Engelmark (S).