Till vänster är en bild på kunder som går in i en butik och till höger är en bild på företagaren Janne Lind.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Företagaren Janne Lind berättar i klippet om köpfesten i Haparanda. Foto: Kajsa Oscarson/SVT

Svag svensk krona orsakar ”ketchupeffekt” för gränshandeln i Haparanda

Uppdaterad
Publicerad

Den svenska kronan är historiskt svag jämfört med euron och dollarn, och det lockar till köpfest i Haparanda. Företagaren Janne Lind menar att det blivit en ”ketchupeffekt” för gränshandeln.

– Vi är glada men något stressade.

Under pandemin var det inte lika muntert för handeln och besöksnäringen i Haparanda, när gränsen kontrollerades. Nu är det andra tider och det märker företagaren Janne Lind av. Han har en affär, ett bemanningsföretag och är dessutom nybliven ägare av Haparanda camping.

– Vi har gått från ett läge där det har varit ganska lugnt, men nu har det vänt om. Det är som en ketchupeffekt, säger han.

”Kaos” på parkeringen

Janne Lind berättar att han är nedringd av turister som vill boka boende på campingen, och att andra företagare dagligen ber om hjälp med att rekrytera personal.

Att det är billigt för utländska besökare att shoppa i Haparanda märks enligt honom tydligast på handelsområdet.

– Det mest påtagliga har varit vid Systembolaget. Det har varit rent kaos på parkeringen, som en labyrint att komma ut. Kring midsommar var det en sällan skådad syn, det har varit makalöst.

Kan bli rekordsommar

Den svenska kronan är rekordsvag jämfört med både euron och den amerikanska dollarn, delvis på grund av kriget i Ukraina och oro i den globala ekonomin. Under torsdagen noterades en ny bottennivå och på fredagen kostar en euro 11,90 kronor.

Den norska kronan har gått ännu sämre än den svenska kronan, men det behöver inte stoppa norrmännen från att semestra i Norrbotten i sommar menar destinationsbolaget Swedish Lapland.

– Vi tror att det har en positiv inverkan. Norrbotten är enda länet i Sverige med landgräns mot två länder, säger Annika Fredriksson, vd för Swedish Lapland.

Blir det en rekordsommar för besöksnäringen i Norrbotten?

– Vi har haft en stark vinter med en ”all time high”. Det var lite svagare under våren, vi hoppas på många besökare under sommaren. Det här med att kronan är svag gynnar vår inhemska marknad. Utländska gäster får ju lite mer för sina pengar här.

Hör Janne Lind berätta om köpfesten i Haparanda i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.