Operationsverksamheten på kliniken är nu på uppgång och målet är att uppnå full verksamhet igen om några veckor.
– Men här på ortopedin har vi samlat på oss en vårdskuld under coronapandemin som motsvarar gott och väl en halv årsproduktion, säger Ewald Ornstein.
Frustrerade patienter
Den långa väntan på operationer har skapat frustration hos patienter som inte får någon information om ungefär när deras operation är planerad. Detta ska man nu försöka åtgärda.
– Coronakrisen är ett exempel på en sådan sak som man inte kan planera in. Men vi diskuterar nu om vi inte bör gå ut och informera var och en om ungefär när det kan bli deras tur. En preliminär plan bör vi ha klar om fyra till sex veckor.
”Måste prioritera om”
Däremot avvisar Ornstein idéen om att ge patienterna den exakta köplacering de har.
– Det ändrar sig ju hela tiden av att det inkommer akuta patienter och sådana som har högre medicinsk prioritet, vilket leder till att vi måste prioritera om.
Se chefen för ortopedienheten berätta om hur man hanterar operationsköerna i klippet ovan