Till vänster en mobiltelefon som ringer. Till höger en kvinna som blir intervjuad.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Brottsofferjouren möter allt fler människor som utsatts för bedrägerier, berättar Ingela Wistedt. Foto: SVT

Fler bedrägeriutsatta söker stöd i Örebro – vishing allt vanligare

Uppdaterad
Publicerad

Jämfört med för tre år sedan har 25 procent fler sökt hjälp hos Brottsofferjouren i Örebro, efter att ha utsatts för olika former av bedrägerier. Och kurvan fortsätter att peka uppåt.

– Ja, det är mycket. Det är otroligt mycket hos oss också med den mängden vi har haft från början, säger Ingela Wistedt som är verksamhetschef på Brottsofferjouren i Örebro län.

Fler söker hjälp efter att ha blivit utsatta för så kallad vishing, en kombination av de engelska orden voice phishing (nätfiske). Det är när en bedragare tar kontakt via telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. Ofta påstår bedragaren att det är bråttom och att pengar annars riskerar att försvinna från ens konto.

Snabb utveckling

Tidigare hade jouren ungefär 80 ärenden per år. Nu ligger den siffran närmare 100. Bakom ökningen ligger den digitala utvecklingen tror Ingela Wistedt.

Att det blir enklare för gemene man att hantera sina pengar öppnar också för nya varianter av bedrägeribrott.

Stress och oro

Brottsofferjouren kan erbjuda stöd för den som drabbats, men det handlar inte om någon ekonomisk ersättning. Istället kan man få ett emotionellt stöd, någon att prata med och hjälp att lotsas fram till rätt myndighet eller instans.

– De här brottslingarna jobbar ju mycket med stress och oro och det gör att den som blir uppringd blir mer irrationell i sitt beteende helt enkelt, säger Ingela Wistedt.

Kvinna framför svart bakgrund.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör när SVT:s reporter förklarar i vilka fall du har rätt att få pengarna tillbaka. Foto: Emilia Berggren Sörlin

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.