– Ja, det är mycket. Det är otroligt mycket hos oss också med den mängden vi har haft från början, säger Ingela Wistedt som är verksamhetschef på Brottsofferjouren i Örebro län.
Fler söker hjälp efter att ha blivit utsatta för så kallad vishing, en kombination av de engelska orden voice phishing (nätfiske). Det är när en bedragare tar kontakt via telefon och utger sig vara någon annan, till exempel banken eller polisen. Ofta påstår bedragaren att det är bråttom och att pengar annars riskerar att försvinna från ens konto.
Snabb utveckling
Tidigare hade jouren ungefär 80 ärenden per år. Nu ligger den siffran närmare 100. Bakom ökningen ligger den digitala utvecklingen tror Ingela Wistedt.
Att det blir enklare för gemene man att hantera sina pengar öppnar också för nya varianter av bedrägeribrott.
Stress och oro
Brottsofferjouren kan erbjuda stöd för den som drabbats, men det handlar inte om någon ekonomisk ersättning. Istället kan man få ett emotionellt stöd, någon att prata med och hjälp att lotsas fram till rätt myndighet eller instans.
– De här brottslingarna jobbar ju mycket med stress och oro och det gör att den som blir uppringd blir mer irrationell i sitt beteende helt enkelt, säger Ingela Wistedt.