Ny trafikstrategi i Örebro
SR • Bor du 5-6 km från centrum så är cykel och buss för många rimligt. Lite längre ut börjar det bli svårt. Framförallt för bar familjer med hämtning och lämning.
Något poitker glömmer är tiden, tiden är det som är viktigt för oss. Vi lägger så mycket tid på arbete och ta oss till och från arbete så att välja kollektivtraffik och förlorade ytterligare 1-2 timmar per dag är inte rimligt.
Emil • Jag har förståelse för tanken bakom strategin men den genomförs helt fel. Politikerna vill styra mot gång, cykel och buss. Gång och cykel är ju hyfsat i stan, men buss är under all kritik. Man lägger ned busslinjer för att bekosta snabblinjen som bara går en sträcka, det tar för lång tid att åka buss och det är alldeles för dyrt, det är därför inte ett realistisk alternativ som kan ersätta bil.
Lazzloi • Örebro borde tänka brett, bilismen är här för att stanna oavsett vad vi än tycker om den. Då är det viktigt att allt faller på sina bitar. Nu missgynnas bilisterna och det får sina konsekvenser. T. ex. amerikanska städer som Rochester, N.Y. (där jag bott) är centrumet ingenting för medelklassen eller överklassen. Det består av fattiga studenter, missbrukare och fattiga pensionärer. Butikerna i cityn har gått omkull eller så har de flyttat till stadens periferi. Vill Örebro ha en likadan framtid? Det är ingenting som tillhör undantaget i de amerikanska medelstora städer utan det är "normalt" där borta. Då var tanken att gynna cyklismen, fotgängarna och bättra på luften i centrum men det har sina avigsidor. Medaljen har ju som bekant en baksida... Det kommer örebroarna att få se!
Jones • Örebro behöver vara tillmötesgående för alla. Om jag vill ha en promenad så tar jag en. Har jag en tid och passa blir det bilen. Cykel kommer jag inte skaffa någon för dom blir alltid stulna för eller senare. Det ska ta max 15min att ta sig dit man ska oavsett vilket färdmedel. Och man väljer utefter det.
Tom • Uppskattar inte alls nya strategin. Om man på något sätt är beroende av bil p.g.a. jobb eller bor på landet så blir man straffad av de avsmalade vägarna, brist på parkeringar och tungt fokus på gångbanor, cykelbanor & kollektivtrafik.
Man bör snarare bredda vägarna där det går i stan till 3 fält, iförd att smalna av till 1.
Den här trafikstrategin gynnar endast de som från början har gång/cykelavstånd eller nära till kollektivt alternativ.
Alltså, om man har hela sitt liv inne i stan så går det bra, men om man är beroende av bil så straffas man, trots att går att bygga till både bilister och icke bilisters fördel.