Ny trafikstrategi i Örebro
Arne • Hela projektet att få mer folk att gå och cykla är en god ide men är totalt förödande i praktiken.
Bussbiljetterna är dyra, det är dyrare idag att ta buss än bil för 3h handlande.
Praktiskt är det tokigt eftersom ingen vill göra storinköp, då åker vi till Marieberg så att man slipper bära ihjäl sig eller bråka med en trång buss som kostar massor.
Om det nu ska byggas mer centralt med lägenheter osv. Hyrorna blir ju skyhöga, så det blir en klassfråga, så normalt folk får inte bo i city pga kostnaderna att bo är fantasisummor.
Så, vill dom att centrum ska finnas och inte bli en död betongklump behöver nog politikerna vara bland folket, å vara för folket då dom är valda av folket. Inte för att deras ego ska ta plats och utvinna en "under min tid så gjorde vi förändring X"
Ge nått av riktigt värde till samhället från start, inte nått ingen bad om.
Rolf Östlund • Flera skall "bo centralt", ja då gäller det att bygga på redan befintliga hus, några exempel finns redan. Hörnet Skolg/S Grev Rosen och Öbos punkthus Tunnelg/Hovstav, men det är väl inte centralt, men endast med bara några våningar.
Skall Oskarsparken, Sveaparken och Karl Johans Park bebyggas, kanske för att "visionen" skall uppfyllas..
Hälsning från en åretruntcyklist som tycker att det gått hysteri i att få bort bilismen...
Matte • Cyklar året om. Undviker Storgatan/Drottninggatan pga busstrafik, vilsna gångare och inte minst kullerstenen.(Hopplös att vinterväghålla bl.a.) Finns även ett flertal cykelbanor som tar slut i tomma intet som jag undviker. T.ex Kungsgatan/Änggatan Tar mig inte till jobbet utan att drabbas av något av det ovanstående.
Tor • För mig får stadsborna gärna gå och cykla i sina cirklar, åk buss fram och tillbaka hela dagarna - kul för dom.
Vad som är skandal är att planerarna leder in biltrafiken österifrån in i staden för att sedan mobba alla som bara vill passera Örebro och inte har något som helst intresse av Staden
Dagens planerare borde byta jobb.
Mk • Väldigt bra initiativ. Det är tröttsamt med alla bilar där man också vet att de flesta har under 5 km till jobb, skola osv. Det behöver inte vara såhär mycket trafik i stan, och de som säger annat kommer jag aldrig förstå mig på. Örebro lever inte på att man kan åka bil genom hela stan som alla försöker påstå.