Tågen har tuff konkurrens av lastbilstrafiken på kortare sträckor. Foto: Jesper Mattsson /SVT

Forskaren: ”Allt järnvägsgods på kortare sträckor är hotat”

Uppdaterad
Publicerad

Om godstrafiken på järnväg ska klara konkurrensen med lastbilstrafiken krävs en satsning på betydligt längre tåg.

Det menar tågtrafikforskaren Oskar Fröidh.

– På sikt tror jag att det är nödvändigt om man ska ha gods på järnväg, säger han till SVT.

När långtradarna på svenska vägar har blivit allt längre och tyngre har de också blivit en tuff konkurrent för tågbranschen.

– Den processen kommer att fortsätta, så allt järnvägsgods på kortare sträckor är hotat. Kvar finns då att satsa på långa sträckor, men det kräver en samordning mellan järnvägsföretagen i Europa, säger forskaren Oskar Fröidh vid Kungliga tekniska högskolans järnvägsgrupp.

Tågbuller

Ett av de stora problemen för de tåg som kör exportvaror genom Europa är att varje land har sina egna regler. I både Tyskland och Danmark får tågen vara längre än i Sverige.

– Det har varit väldigt mycket en nationell angelägenhet, inte en angelägenhet för hela Europa. I dagsläget är det väldigt hämmande.

När den här tyska vagnen återvänder hem från rangerbangården i Hallsberg får den ingå i ett 630 meter långt tåg. Hemma i Tyskland får den vara en del av ett 830-meterståg. Foto: Jesper Mattsson/SVT

Två kilometer långa tåg

Flera branschorganisationer kämpar för att få längre tåg. Det skulle betyda att det går att få ner kostnaderna, eftersom lok och lokförare är en stor kostnad för företagen. Branschen vill i ett första steg ha tåglängder på strax under 750 meter.

– Man kan tänka sig i en framtid att man satsar på ännu längre tåg, vilket skulle vara gynnsamt för längre transporter, säger Oskar Fröidh.

Oskar Fröidh, tågtrafikforskare vid KTH. Foto: KTH

Han har själv visat på en modell där enkilometerståg kör på svensk järnväg och går att koppla ihop med ett annat tåg. Det skulle alltså betyda att man kan köra tvåkilometerståg på vissa sträckor när företagen har riktigt mycket gods som behöver transporteras.

Tar minst femton år

Det kommer att krävas stora satsningar på utbyggnad av spår och rangerbangårdar för att riktigt långa tåg ska kunna köras på svenska järnvägar. Men även om staten bestämmer sig för att satsa kommer att ta lång tid att genomföra.

– Det tar nog minst femton år innan man kan få någon större omfattning, men då krävs det att man beslutar sig inom något år, säger Oskar Fröidh.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågbuller

Mer i ämnet