När långtradarna på svenska vägar har blivit allt längre och tyngre har de också blivit en tuff konkurrent för tågbranschen.
– Den processen kommer att fortsätta, så allt järnvägsgods på kortare sträckor är hotat. Kvar finns då att satsa på långa sträckor, men det kräver en samordning mellan järnvägsföretagen i Europa, säger forskaren Oskar Fröidh vid Kungliga tekniska högskolans järnvägsgrupp.
Ett av de stora problemen för de tåg som kör exportvaror genom Europa är att varje land har sina egna regler. I både Tyskland och Danmark får tågen vara längre än i Sverige.
– Det har varit väldigt mycket en nationell angelägenhet, inte en angelägenhet för hela Europa. I dagsläget är det väldigt hämmande.
Två kilometer långa tåg
Flera branschorganisationer kämpar för att få längre tåg. Det skulle betyda att det går att få ner kostnaderna, eftersom lok och lokförare är en stor kostnad för företagen. Branschen vill i ett första steg ha tåglängder på strax under 750 meter.
– Man kan tänka sig i en framtid att man satsar på ännu längre tåg, vilket skulle vara gynnsamt för längre transporter, säger Oskar Fröidh.
Han har själv visat på en modell där enkilometerståg kör på svensk järnväg och går att koppla ihop med ett annat tåg. Det skulle alltså betyda att man kan köra tvåkilometerståg på vissa sträckor när företagen har riktigt mycket gods som behöver transporteras.
Tar minst femton år
Det kommer att krävas stora satsningar på utbyggnad av spår och rangerbangårdar för att riktigt långa tåg ska kunna köras på svenska järnvägar. Men även om staten bestämmer sig för att satsa kommer att ta lång tid att genomföra.
– Det tar nog minst femton år innan man kan få någon större omfattning, men då krävs det att man beslutar sig inom något år, säger Oskar Fröidh.