Bild på man i kostym som står framför en glasvägg, även bild på en elledning som står mitt ute i en snötäckt skog. Mannen på bilden är Björn Persson, regionchef Eon. Han pratar om det hårda trycket efter att decemberräkningen damp ner hos kunderna.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Oj, blev det så mycket ändå.” I klippet hör du Björn Persson, regionchef Eon, prata om det hårda trycket efter att decemberräkningen damp ner hos kunderna. Foto: Christian Andersson/EON /Fredrik Sandberg/TT

Hårt tryck på Eon efter decemberräkningen – Så här kan du få hjälp

Uppdaterad
Publicerad

En kall decembermånad och höga elpriser gjorde att många av Eons kunder hörde av sig när decemberräkningen damp ner.

– I synnerhet i början av veckan var det väldigt ansträngt. Det är frågor om avtalen, hur man sparar el och kunder som har problem att betala, säger Björn Persson, regionchef Eon.

Eon har drygt 100 000 kunder i länet. Många av dem använde mycket mindre el under förra året och då kan det vara svårt minska ytterligare enligt Björn Persson.

– Många har gjort fantastiska insatser, så det går förmodligen inte att skruva så mycket mer än vad man redan har gjort, säger han.

Övriga kan bland annat se över hur länge de duschar, värmen inomhus och hur ofta tumlaren och tvättmaskinen går.

– Hela tiden finns det en potential att spara på sin konsumtion.

Decemberräkningen överaskade

Men även för många kunder som dragit ner på elen kom decemberräkningen som en överraskning, tror Björn Persson.

– Oj, blev det så mycket ändå.

I klippet hör du hur Eon kan hjälpa dem som har svårt med betalningen.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.