Rive hänvisar till ett bekräftelsemelj som de ska ha skickat till Louise Rommestam. Men e-postadressen till henne på dokumentet de visat för SVT är felaktig. Foto: SVT

Rive: Louise ville driva sitt ärende vidare – ”beställning gjordes”

Uppdaterad
Publicerad

SVT Nyheter Örebro har ställt flera frågor till Rive juridiska byrå om Louise Rommestams ärende – uppgifter som Rive både bemöter och inte bemöter.

Louise Rommestam vittnar om att hon innan hon anlitade Rive fick flera muntliga besked om att kostnaden inte skulle nå maxbeloppet på omkring 50 000 kronor. Detta eftersom hennes fall, enligt Rive, skulle vara så enkelt att driva.

Enligt Louise fick hon besked om att hon kunde delbetala eller betala hela juristkostnaden i efterhand. Ändå fick hon en räkning nära maxbeloppet en kort tid efter att Rive tagit sig an hennes fall. Dessa uppgifter vill dock Rive inte bemöta.

Misslyckade förhandlingar

När Rive säger att de misslyckats i förhandlingarna med hennes tidigare chef frågar de Louise om byrån ska arbeta vidare med en stämningsansökan, för att kunna driva ärendet vidare i domstol.

Louise och hennes mamma, som är borgenär, uppger att de då är tydliga med att de först vill veta vad det kostar, innan de bestämmer sig. Kort därefter meddelar de Rive att de inte vill gå vidare. Ändå får Louise en räkning på 32 000 kronor för det arbete byrån lagt ner på en stämningsansökan.

Rive skriver till SVT att en ”beställning av domstolsuppdrag gjordes den 31 januari”. De bifogar även en pdf-fil  som ser ut som ett bekräftelsemejl från Rive till Louise. Om Rive har skickat ett sådant mejl har det hur som helst inte nått fram till Louise – eftersom e-postadressen är felaktig.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.