Uppdatering: Efter den här artikelns publicering har parterna nått en förlikning om en kraftigt reducerad faktura. Senare har Rive försatts i konkurs.
Våren 2020 hamnade Márcia Eliasson från Stockholm i tvist med sin arbetsgivare, då hon fått sparken i samband med att hon fått bröstcancer. Hon och hennes man Benjamin vände sig då till Rive juridiska byrå för juridisk hjälp.
– De sa att de är specialister och att arbetsgivaren gjort fel och att vi kommer vinna det här, säger Márcia Eliasson till Plusredaktionen.
Men istället för att få hjälp i en tuff tid i livet fick paret nya bekymmer.
”En chock att se fakturan”
Under ett första gratis rådgivningssamtal fick paret veta att företaget tog 2 250 kronor i timmen och att paret skulle debiteras för max 20 timmar.
– De nämnde att det troligtvis inte skulle ta så lång tid, säger Benjamin Eliasson.
Sedan tilldelades paret en jurist, men redan efter några dagar kom en faktura enligt vilken paret skulle behöva betala för de maximala 20 timmarna. Fyra av dessa timmar utgjorde ett förskott för arbete som ännu inte utförts.
– Det var en chock att se fakturan, säger Márcia Eliasson.
Förklaring skulle kosta 4 500
Byrån uppger att alla kunder får tydlig prisinformation, både muntligt och skriftligt, innan förhandlingsuppdrag inleds. De anser även att den faktura paret redan fått redan är tillräckligt detaljerad. Men precis som många andra av företagets klienter tvivlade Márcia och Benjamin på att juristen verkligen jobbat så många timmar som fakturan avsåg.
Så paret bad om en detaljerad fakturaspecifikation över hur mycket tid som lagts på varje arbetsuppgift. Till svar fick de att detta skulle kosta ytterligare 4 500 kronor.
Bestred fakturan
Paret valde då att anlita en annan byrå, och därifrån var det inga problem att få en kostnadsfri detaljspecifikation på minutnivå.
Eftersom Márcia och Benjamin insåg och godtog att Rive juridiska byrå trots allt hade utfört en del arbete på deras fall så gjorde paret en egen bedömning och bestred sedan 14 av de 16 påstådda arbetstimmarna.
Blev stämda
Då paret inte ville betala det fulla beloppet så valde byrån att stämma sina egna klienter, något som byrån gjort över 100 gånger sedan byrån startades. Ofta har tvisterna rört just oenighet kring pris.
Rive juridiska byrå har inte bemött detaljerna i det specifika fallet till Plus men i mejl till Benjamin och Márcia skriver byrån:
”Givetvis följer vi Konsumenttjänstlagen, det finns dock inget hinder i lagen att ta ut en kostnad för en detaljspecifikation. Tvärtom är det vanligt i vår bransch att man gör det.”
Enligt Konsumentverket har konsumenten rätt att kostnadsfritt få den typ av detaljspecifikation som paret bett om. Fallet kommer att avgöras i tingsrätten under våren.