Innan Louise Rommestam i Lindesberg bestämde sig för att anlita byrån bad hon om en prisplan. Hon räknade ut att maxbeloppet var drygt 50 000 kronor.
– Men den första jag pratade med sade att det inte skulle bli så dyrt eftersom mitt fall var så enkelt, berättar Louise.
Vid ett uppföljande längre videosamtal med en jurist på Rive berättar Louise att hon ändå tvekar, eftersom hon är arbetslös och inte fått ut slutlönen från sitt förra jobb.
Inte ett problem
Det här var inte ett problem enligt juristen, berättar Louise. Betalningen kunde dras av det förväntade skadeståndet, eller genom en långsiktig betalningsplan. Om byrån lyckades förhandla med Louises före detta arbetsgivare kunde hon räkna med att få flera hundra tusen kronor.
Louise ger klartecken. Några veckor senare får hon ändå en faktura nära maxbeloppet som ska vara betald en vecka senare. Rive fakturerar henne dessutom för byråns restid – fast deras möte var digitalt.
– Jag försöker få prata med någon där men lyckas inte, säger Louise.
Svårt att få svar
Genomgående har kontakterna varit på Rives villkor, menar Louise, som upplever att hon bollas mellan jurister och den elektroniska fakturaavdelningen.
– Och där svarar de bara på frågor de vill svara på.
När Rive misslyckas att nå en förhandlingslösning med Louise före detta chef skickar byrån en ny räkning på tiotusentals kronor till Louise, för påbörjat arbete av en stämning mot arbetsgivaren, trots att Louise menar att hon inte gett klartecken till det.
Rive skriver till SVT att en ”beställning av domstolsuppdrag gjordes den 31 januari”. De bifogar även en pdf-fil som ser ut som ett bekräftelsemejl från Rive till Louise. Om Rive har skickat ett sådant mejl har det hur som helst inte nått fram till Louise – eftersom e-postadressen är felaktig.
Starta klippet och hör Louise berätta mer om det och vilka summor det handlar om.
Uppdatering 210320: Konsumentverket kritiserar nu Rive för att, trots ett tidigare domstolsförbud, lämna otydlig prisinformation till sina kunder.
Rive håller dock inte med myndigheten och menar istället att man lämnar både muntlig och skriftlig information tillräckligt tydligt och att de flesta av deras kunder är nöjda.