I klippet berättar Louise om vilka summor hon fakturerats av Rive juridiska byrå och om en, enligt henne, helt felaktig faktura. Foto: Åsa Svennebäck /SVT

Louise anlitade kritiserad juristbyrå: ”Hur har de mage att lura en 19-åring utan jobb?”

Uppdaterad
Publicerad

Det fanns mycket pengar att hämta och hennes fall var enkelt. Det var budskapet från Rive juridiska byrå, enligt Louise Rommestam, som ville ha arbetsrättslig hjälp när hon upplevde att hon blivit av med sitt jobb på felaktiga grunder.

– Jag fick en chock när första räkningen kom, säger hon.

Innan Louise Rommestam i Lindesberg bestämde sig för att anlita byrån bad hon om en prisplan. Hon räknade ut att maxbeloppet var drygt 50 000 kronor.

– Men den första jag pratade med sade att det inte skulle bli så dyrt eftersom mitt fall var så enkelt, berättar Louise.

Vid ett uppföljande längre videosamtal med en jurist på Rive berättar Louise att hon ändå tvekar, eftersom hon är arbetslös och inte fått ut slutlönen från sitt förra jobb.

Inte ett problem

Det här var inte ett problem enligt juristen, berättar Louise. Betalningen kunde dras av det förväntade skadeståndet, eller genom en långsiktig betalningsplan. Om byrån lyckades förhandla med Louises före detta arbetsgivare kunde hon räkna med att få flera hundra tusen kronor.

Louise ger klartecken. Några veckor senare får hon ändå en faktura nära maxbeloppet som ska vara betald en vecka senare. Rive fakturerar henne dessutom för byråns restid – fast deras möte var digitalt.

– Jag försöker få prata med någon där men lyckas inte, säger Louise.

Svårt att få svar

Genomgående har kontakterna varit på Rives villkor, menar Louise, som upplever att hon bollas mellan jurister och den elektroniska fakturaavdelningen.

– Och där svarar de bara på frågor de vill svara på.

När Rive misslyckas att nå en förhandlingslösning med Louise före detta chef skickar byrån en ny räkning på tiotusentals kronor till Louise, för påbörjat arbete av en stämning mot arbetsgivaren, trots att Louise menar att hon inte gett klartecken till det.

Rive skriver till SVT att en ”beställning av domstolsuppdrag gjordes den 31 januari”. De bifogar även en pdf-fil  som ser ut som ett bekräftelsemejl från Rive till Louise. Om Rive har skickat ett sådant mejl har det hur som helst inte nått fram till Louise – eftersom e-postadressen är felaktig.

Starta klippet och hör Louise berätta mer om det och vilka summor det handlar om.

Uppdatering 210320: Konsumentverket kritiserar nu Rive för att, trots ett tidigare domstolsförbud, lämna otydlig prisinformation till sina kunder.

Rive håller dock inte med myndigheten och menar istället att man lämnar både muntlig och skriftlig information tillräckligt tydligt och att de flesta av deras kunder är nöjda.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.