Konsumentverket vill inte kommentera siffrorna, eftersom man inte har ett pågående tillsynsärende mot Klarna som handlar om just kundtjänst.
– Det vore fel av oss som tillsynsmyndighet att lämna en bedömning i media utan föregående utredning, skriver presschef Hans Lundin i ett mejl.
Över 400 anmälningar
Under 2021 tog Konsumentverket emot totalt 155 anmälningar mot Klarna, varav 42 hade koppling till kundtjänsten. Året därpå rörde 22 av totalt 111 anmälningar kundtjänsten, och ifjol var 149 av totalt 200 anmälningar mot företaget på något sätt kopplade till kundtjänsten.
– Det finns ingen närmare information om vilken typ av problem det handlar om, konstaterar Hans Lundin.
Avböjer intervju
Klarna avböjer intervju. I ett mejl skriver pressansvarige Joel Hedin att antalet klagomål bör sättas i relation till antalet köp för att ge en rättvis bild.
– Antalet klagomål för varje miljon köp som hanteras via Klarna har minskat från 45 till 12 mellan 2018 och 2022. Vår ambition är att ha hundra procent nöjda kunder. Med det sagt är vi ännu inte i mål.
– Om du (SVT, reds anm) skulle vara i kontakt med någon som upplever att de ännu inte har hunnit få hjälp med sitt ärende får du självklart gärna be personen höra av sig, så ser jag till att vi löser det, svarar Joel Hedin på Klarna.