Tillsammans med Örebro universitet har Ismael Hamoudi tagit fram elevhälsoverktyget Skolado för att enklare och mer kontinuerligt kunna ta reda på hur elever mår under skoldagen.
I grund och botten är Skolado ett enkätverktyg, men istället för de vanliga formulären får eleverna här svara på frågor om välmående och trygghet genom olika spelmetoder.
– Vi tänkte att om man ska vilja göra någonting ofta så måste det vara roligt. Enkäter brukar vara tråkiga så vi bestämde oss för att göra en gamification av processen, att barnen får svara med hjälp av spel, säger Ismael Hamoudi.
Samtidigt ger det digitala verktyget resultaten direkt till skolpersonalen så att de snabbt kan sätta in insatser där det behövs.
– Det har varit lättare för oss att ringa in prioriterade områden som vi kan fokusera på, säger Camilla Nygren, speciallärare och en del av trygghetsteamet på Brickebackens skola.
Genom verktyget kan eleverna själva uttrycka vad de känner kring skolmiljön och att det är roligt och kan användas ofta ser både elever och personal som en ny tillgång.
Idag används verktyget i skolor i bland annat Karlstad, Ljusnarsberg och Enköping och på totalt 50 skolor.