En delad bild som visar tre personer i en inomhusmiljö. Bilden visar tre elever i klass 5B på Brickebackens skola i Örebro som berättar något för en reporter.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Men hur spelar då? Se elever i klass 5B på Brickebackens skola berätta om det verkligen fungerar! Foto: SVT

Så här fungerar spelverktyget som ska öka välmåendet i skolan

Publicerad

Skolado är skapat för att ge eleverna en röst och för att skolor ska kunna agera snabbt, innan problem växer sig stora. Eleverna svarar på frågor genom lekfulla spelmetoder, och resultaten hjälper skolorna att förbättra miljön – tillsammans med eleverna.

I åtta kommuner och på över 50 skolor används nu ett nytt digitalt verktyg för att fånga upp hur elever mår och trivs. Det heter Skolado och är utformat för att ge elevhälsoteam och skolpersonal en tydligare bild av elevernas upplevelser i skolan.

– Jag tycker det är ganska bra, för då kan eleverna uttrycka sina känslor mycket bättre. Förut kunde vi bara skriva på papper, men nu känns det enklare och är det roligare, säger Michael Tsehaye, elev i klass 5B på Brickebackens skola.

Vad är det som är så kul?

– Att man lägger in spel och sånt och man får styra grejerna, fortsätter Michael Tsehaye.

När vi frågar om man alltid vågar svara ärligt på frågorna är eleverna överens om att man vågar, för att ingen behöver se vad du skriver.

Att eleverna blir lyssnade på och tagna på allvar menar trygghetsteamet på Brickebackens skola är grundläggande för att skapa trygghet i klasserna.

– Tidigare har det varit svårt att hitta en bra form för att samla in och kartlägga elevers mående, men vi märker nu genom resultaten i Skolado-enkäten att tryggheten har ökat i klasserna, säger Anna Mazetti Nicander, kurator och del av trygghetsteamet på Brickebackens skola.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.