En älg som springer på en äng delad bild med en man i glasögon och vindjacka (Andreas Seiler, forskare på lantbruksuniversitetet, Grimsö)

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör Andreas Seiler, forskare på lantbruksuniversitetet, Grimsö, berätta om vad de hoppas mer med projektet. Foto: Privat/SVT

Forskningsprojekt: Hur man bäst skrämmer vilda djur – ska minska viltolyckor på järnvägar

Uppdaterad
Publicerad

Under de senaste 20 åren har kollisioner med viltdjur ökat allt mer på järnvägsspåren. På forskningsstationen SLU, Grimsö har forskare utfört experiment för att se om olika typer av ljud skrämmer bort vilda djur från platser.

Det lämnas in ca 4 000 – 5 000 rapporter om viltolyckor på järnvägsspåren varje år, enligt Andreas Seiler, forskare på SLU Grimsö. För att lösa problemet har ett svensk-norskt forskningsprojekt startats, med målet att minska viltolyckor på järnvägsspåren.

Såhär gick experimentet till

– Vi började med att titta på vilka ljud som har en skrämmande effekt på vilt. Vi lockade djuren till foderplatser, saltstenar och spelade upp olika ljud för djuren och spelade in djurens olika reaktioner på det.

Hittills har de testat ljuden på älg, rådjur och vildsvin i både Sverige och Norge. Andreas berättar att de även har sett liknande resultat i andra länder där ett av ljuden har mest effekt på djuren.

Klicka på klippet för att se vilka ljud de har testat och hur älgarna reagerar på ljuden.

Projektet finansieras av

Sverige: Interreg, Trafikverket (projekt Viltsäker Järnväg II 2019-2023), Marie Claire Cronstedts Stiftelse och SJ.

Norge: Interreg, Bane NOR, Norges Jernbanedirektorat, och Norske Tog (2021-2024).

Det finns även samarbete med yrkesgrupper som består av deltagare från Bane NOR, Statens vegvesen i Norge, Norges Skogeierforbund, Norges Jæger- og Fiskarforbund samt UiO, Cargo Net, Norwegian Trains och SJ.

Källa: Viltochtrafik.se

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.