SVT har frågat samtliga högstadieskolor i Örebro kommun om hur de arbetar med menscykeln i undervisningen.
De nio skolor som svarat säger att de pratar om mens, menscykeln och måendet kopplat till den. Hur mycket man pratar om hormoner och hormonnivåer varierar däremot.
Förändrad sexualundervisning
Läroplanen reglerar vad som ska tas upp i undervisningen – och vid en revidering 2022 bytte det som tidigare hette Sex och samlevnad namn till Sexualitet, samtycke och relationer. Kunskapsområdet sträcker sig numera in i flera ämnen, bland annat samhällskunskapen.
Man kan till exempel prata om mens ur ett demokratiskt perspektiv.
Tabubelagt i vissa länder
– Vi pratar om Sverige men även om att vissa länder inte har någon utbildning alls om menstruation, som kan vara väldigt tabubelagt, säger Katrin Ragnarsson, SO-lärare på Almby skola i Örebro.
Enligt Andreas Grönroos, lärare i naturvetenskap, har man de senaste fem åren börjat prata mer om hur man kan må under menscykelns olika faser.
– Det är väl ett resultat av hur det ser ut i samhället, att man pratar mer och mer öppet och att fler stigman och tabun runt menstruation försvinner, säger han.
Mens står inte med i läroplanen
I läroplanens centrala innehåll för biologi finns orden pubertet, sexualitet och reproduktion. Tanken är att undervisning om mens ska ingå där, men ordet i sig nämns inte.
– Skulle allt innehåll nämnas blir det väldigt stora och tunga styrdokument. Därför är skrivningarna övergripande, säger Malin Lagerström, undervisningsråd på skolverket.
Skolverket ansvarar för vad som står i styrdokumenten, konstaterar hon, och det lärare ska ta upp.
– Jag ser det som svårt att prata om förändringar under puberteten och reproduktion utan att ta upp menscykeln.