Privatinköpta elsparkcyklar har ökat i popularitet. Enligt Transportstyrelsen ska en sådan ha en topphastighet på 20 kilometer i timmen och en motor med högst 250 watts effekt.
Har den en starkare motor än så, eller går fortare, är den inte längre en cykel enligt trafiklagstiftningen och får då inte heller köras på allmän väg.
Elsparkcykeln kan då betraktas som en moped eller ett annat fordon, men uppfyller då sannolikt inte de tekniska krav som ställs. För att fordonet ska anses vara säkert så behöver det nämligen uppfylla de tekniska kraven och vara typgodkänt eller nationellt besiktat.
”Har inte hänt”
– Det krävs mycket för att kunna besikta en elsparkcykel som en annan typ av fordon. Mer säkerhet och större hjul bland annat. Det har inte hänt vad jag vet, säger Kristofer Elo på Transportstyrelsen.
Alla privatinköpta elsparkcyklar ska vara försäkrade i form av en hemförsäkring eller en olycksförsäkring.
Men om elsparkcykeln inte längre kan klassas som en cykel ska man enligt Trafikförsäkringsföreningen skaffa en trafikförsäkring. Men – då får man ändå inte köra fordonet på allmän väg, enligt Transportstyrelsen.
Ägarens ansvar
Kajsa Moström, presschef på Folksam, konstaterar att det är ägarens ansvar att hålla reda på elsparkcykelns specifikationer.
– Om elsparkcykeln inte följer de regler som gäller för att klassas som en cykel så ingår den inte i hemförsäkringen, vilket får konsekvenser om den till exempel blir stulen, säger hon.
– Olycksfallsförsäkringar har också begränsningar när det gäller ersättning för olycksfall med trafikförsäkringspliktiga fordon.
Kunder riskerar därmed att omedvetet skaffa en ogiltig försäkring.
– Många blir besvikna när vi säger nej till ersättning. De har förstås en förväntan på att försäkringen ska gälla, säger Kajsa Moström.