En person sitter på en träpall i en svagt upplyst plats och arbetar med ett verktyg på en elsparkcykel som ligger på golvet. Det finns också några elektriska kablar och en liten ficklampa synlig i närheten.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Fordonet i en juridisk gråzon” – se SVT:s reporter förklara vad som händer efter att enkelt via en hemsida ha tagit bort hastighetsspärren på elsparkcykeln. Foto: Erik Karlsson

SVT förklarar: Så lätt kan du trimma din elsparkcykel – räcker med en app

Uppdaterad
Publicerad

Det är enkelt att trimma sin elsparkcykel. Vissa modeller kan gå att få upp i höga hastigheter på 70-90 kilometer i timmen.

Här förklarar SVT:s reporter hur det går till och vilka regler som gäller.

Titt som tätt kan man se elsparkcyklar på våra gator som verkar åka i olagligt höga hastigheter.

Farten är ingen illusion. Privatinköpta, trimmade elsparkcyklar är vanliga och även helt lagliga i vissa sammanhang – men får aldrig användas i allmän trafik.

Enligt Transportstyrelsen får elsparkcyklar som mest uppnå 20 kilometer i timmen och ha en motor med 250 watts så kallad kontinuerlig märkeffekt.

Överskrids dessa gränser klassas den inte längre som en cykel och får därför inte köras på allmän väg. Men – att trimma den är inte olagligt, och därmed finns också en marknad för alla som vill justera hastighetsgränsen.

Räcker med en app

De senaste åren har elsparkcykelföretagen försökt försvåra trimmandet.

Men det kan man som ägare runda genom att låta en verkstad ersätta moderkortet med en trimmad version, eller så beställer man hem och installerar ett sådan moderkort själv.

Metoden skiljer sig från märke till märke. I vissa fall räcker det att ladda ner en app eller besöka en hemsida som kan ta bort hastighetsspärren.

Olika regleringar inom EU

Inom EU skiljer sig regleringarna åt gällande hastighet och motorstyrka, från land till land.

Samtidigt har EU inte stoppat försäljningen av motorstarka elsparkcyklar till länder med striktare regler, och trots att företagen installerar hastighetsspärrar kan alltså konsumenterna i praktiken trimma sina fordon.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.