• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

En bild på en mobil med chatGPT och en bild på en dator.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det kan vara svårt att upptäcka AI-fusk i skolan. I klippet hör du Pontus Kyrk, verksjurist på UKÄ, berätta hur fusket kan avslöjas och några exempel där AI kanske inte var så bra. Foto: SVT, Annika Byrde/TT

Så många studenter stängdes av efter AI-fusk

Uppdaterad
Publicerad

Förra året fanns 221 ärenden om misstänkt AI-fusk på lärosäten i Sverige. De ledde till att 82 studenter stängdes av – och flera varnades.

Det visar en ny rapport som Universitetskanslerämbetet gjort.

Det verkar som att fusket minskar bland Sveriges lärosäten. Åtminstone enligt de siffror över antalet disciplinärenden som Universitetskanslersämbetet, UKÄ, sammanställt. Men i sin sammanställning över 2023 har de för första gången tagit med en ny kategori, nämligen AI-fusk.

– ChatGPT, den mest kända AI:n, kom ju i december 2022. Redan då kunde man ana att det här kommer kunna användas av studenter för att fuska vid examinationer. Så vi ville se då hur det såg ut, säger Pontus Kyrk, verksjurist på UKÄ.

82 avstängningar

Uppgifterna som UKÄ begärt in från universitet och högskolor visar att 27 lärosäten hade ärenden kopplat till AI-fusk ifjol. Sju uppgav att de inte hade några alls. Av de 221 ärenden som kopplades till AI-fusk stängdes 82 studenter av och 26 fick en varning.

På Örebro universitet finns 10 ärenden där vilseledande skett med hjälp av AI-verktyg. Fem har lett till varningar, tre har inte hanterats och i två fall har studenter blivit avstängda. Men det gömmer sig troligtvis ett mörkertal när det kommer till fusk på lärosätena.

– Mörkertal framgår inte men det vore märkligt om man skulle upptäcka allt fusk gällande AI, särskilt eftersom det är svårt att upptäcka, säger Pontus Kyrk.

Väva in fördelarna i undervisningen

En utmaning i takt med att AI blir allt vanligare, är att väva in de positiva aspekterna av AI i undervisningen.

– Det är ju revolutionerande skulle jag säga. Men hur man kommer tillrätta med möjligheten att missbruka AI genom att fuska på examinationer, det är en utmaning som är stor, säger Kyrk.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.