Försöken att komma tillrätta med parkeringssituationen på Stortorget i Örebro, under tidigt 90-tal, visar med all önskvärd tydlighet hur omstridd parkeringsfrågan alltid har varit.
Inget nytt under solen, alltså. Oavsett om det handlar om Örebro eller någon annan jämförbar kommun i landet.
PARKERINGENS HISTORIA
• 1957 kom Lagen om rätt för en kommun att ta ut avgift för vissa upplåtelser av offentlig plats. Den reglerar villkoren för kommuner att ta ut avgifter vid parkering och vid markupplåtelse.
• I lagen står: ” I den omfattning som behövs för att ordna trafiken får en kommun ta ut ersättning i form av en avgift för rätten att parkera på sådana offentliga platser som står under kommunens förvaltning och som kommunen har upplåtit för parkering”.
• På 1970-talet blev gatuparkering en kommunal fråga, efter att tidigare ha reglerats av polisen. Nu blev bilägaren istället för föraren ansvarig, och det blev lättare att kräva in böter.
• 1979 infördes en lagändring på försök, så att kommuner kunde upplåta parkering på gatumark för boende. Så kallad boendeparkering infördes då på försök i Stockholm.
• Tanken var att bilarna skulle kunna stå kvar över dagen och bara behövde flyttas vid nattstädning, en gång i veckan. Argumentet var att många skulle slippa åka bil till jobbet, för att de inte hittat en lämplig p-plats nära sin bostad.
Källa: Naturskyddsföreningen