En ny gångtunnel under spåren, ett nytt höghus, plattform och en park. Så såg planerna ut innan de pausades 2019.
Men nu är frågan mer aktuell än någonsin.
– Den avsiktsförklaring som finns är vi överens om. Sen pratar vi om den ska revideras eller skrivas om utifrån det läget vi befinner oss i nu, säger John Johansson (S), efter mötet.
Tar upp arbetet 2024
På Örebro kommuns hemsida står det nu att planerna ska återupptas under året och att en ny detaljplan tidigast kan antas 2027. Men kommunen hoppas på att den ska finnas på plats så snart som möjligt.
– För att vi ska kunna påbörja en eventuell gångtunnel så krävs det åtgärder från Trafikverket. Därför behövs det en samlad process. Men vi ska inte vara dem som stoppar upp eller försenar arbetet, säger han.
Det tar cirka tre år för Trafikverket att ta fram en järnvägsplan, den ska dessutom anpassas till kommunens planprocess. Anledningen är att Trafikverket ansvarar för spåren och stationshuset.
Därför kan det ha pausats
Exakt varför planerna lades på is 2019 kan inte John Johansson (S) svara på.
– Men jag tror att det var efter att man byggde en bro och arbetat med staketet. Så det fanns återgärder som hade vidtagits. Men också utifrån exploateringar och de ekonomiska omfattningarna som gjorde att man valde att inte gå vidare med det just då.
Överens om stationens vikt
Även Region Örebro län deltog på mötet. Alla tre parter är överens om att Södra station ska vara kvar. De har planerat ytterligare ett möte i mitten av mars.