Godståg passerar plattform och en bild på Thomas Tydal

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
”Om godstågen kör för långsamt så orkar man inte ta sig över backen”. Godstågen måste hålla en viss hastighet förbi Örebro södra. Hör lokföraren berätta mer i videoklippet ovan. Foto: SVT

Tågolyckan i Örebro: Svårt med lägre hastighet vid olycksplatsen

Publicerad

Lägre hastighet hade förmodligen inte spelat någon roll för utgången av dödsolyckan vid Örebro södra. Godstågen behöver över 100 meter för att stanna, även om de bara kör i 40.

Thomas Tydal är lokförare och driver ett företag som bygger tekniska system som används i järnvägsbranschen. Han förklarar att geografin gör att godståg inte kan köra hur långsamt som helst förbi stationen Örebro södra.

– Godståg behöver ganska lång sträcka på sig för att få upp farten, säger Tydal.

Flera döda i tågolycka i Örebro

När godståg kör långsamt så hindrar de också andra snabbare tåg. Ett speciellt problem söder om Örebro är ett motlut som påverkar mycket.

– Det kan till och med bli så att om godstågen kör för långsamt så orkar man inte ta sig över backen, fortsätter han.

Behöver 200 meter för att stanna

Än viktigare är den sträcka ett tåg behöver för att stanna. Om ett godståg kör i 40 kilometer i timmen så behöver det, enligt Thomas Tydal, mellan 150 och 200 meter för att kunna stanna.

Följden blir alltså att även om tåget, som var inblandat i dödsolyckan på Örebro södra, skulle ha kört i 40 så hade det troligen inte ändrat olyckans utgång.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Flera döda i tågolycka i Örebro

Mer i ämnet