Klockslaget minns han väl: 15.13. Det var då Tommy Hillding, på väg hem till Örebro från ett besök hos dottern i Göteborg, blev ståendes blick stilla på motorvägen i höjd med Lyrestad vid Göta kanal. Vid två tillfällen rullade han framåt i ungefär 30 meter, men i övrigt rörde sig inte körerna en millimeter under de sju förtvivlade timmarna.
– Jag hade vatten och lite godis i bilen, så jag själv led egentligen inte så värst mycket under de där timmarna. Men jag lider med de som inte hade något att vare sig dricka eller äta, säger han.
Men inte bara riskerna med att inte få i sig vätska och mat blev ett problem i den kylslagna natten. Bakom Tommy Hillding i bilkön satt en kvinna i en laddhybrid, som hon inte tordes ha motorn igång på av rädsla för att batteriet skulle ladda ur.
– Hon frös och fick sitta hos mig och värma sig. Det blåste ju kraftigt och var nollgradigt, berättar han.
Ifrågasätter hur det kan bli så stora problem
Tommy Hillding, som var framme i Örebro först strax före midnatt, är kritisk till hur det är möjligt att ett snöoväder kan få så stora konsekvenser. Redan i bilen tog han kontakt med Trafikverket för att försöka få ett svar på när trafiken skulle börja rulla igen. Men några svar fick han inte.
Tommy efterlyser nu en bättre beredskap från inte minst den ansvariga myndigheten.
– Det är skandal att det ska behöva bli såhär. Det här var den värsta resan jag någonsin har gjort. Jag känner mig ganska omtumlad nu faktiskt.
Har reflekterat över sitt eget ansvar
Tommy Hillding påpekar att han själv, och alla andra trafikanter, har ett eget ansvar när man beger sig ut i trafiken trots att SMHI utfärdat en varning. All skuld för att det blev som det blev, menar han, kan inte läggas på Trafikverket.
– Men nu var jag verkligen tvungen att komma hem och det fanns ingen varning utfärdad när jag åkte ned till Göteborg. Och när jag åkte därifrån snöade det inte mycket alls, säger han.