På grund av ett tekniskt fel har flera avgångar ställts in sedan i fredags, vilket påverkar tusentals resenärer. Tanken var att färjan skulle ha tagits ur trafik till och med tisdag, men nu står det klart att den tidigast kan vara i tillbaka i trafik den 20 augusti.
Destination Gotland har tidigare uppgett att cirka 15 000 resenärer påverkats av de inställda avgångarna. Hur många som påverkas när fler turer nu ställs in är för närvarande oklart.
”Fartyget behöver torrläggas”
”Nästintill alla varv är för tillfället fullbelagda och därför har det dröjt med att kunna möjliggöra reparation av drivlinan. Fartyget behöver torrläggas för att vi ska kunna undersöka propellern och det är därför svårt att i dagsläget veta exakt hur lång tid som reparationen kommer att ta”, säger Marcus Risberg, vd för Destination Gotland, i pressmeddelandet.
M/S Drotten, som är en av tre Gotlandsfärjor, trafikerar sträckorna Visby–Nynäshamn och Visby–Oskarshamn. Enligt Destination Gotland har passagerare som berörs av de inställda avgångarna bokats om till de andra färjorna – som kommer att göra extraturer under veckan.
– Jag har inte varit med om så här stora trafikstörningar på tio år. Vi beklagar verkligen det som har skett, säger Adam Jacobsson, sälj- och marknadschef på Destination Gotland, som menar att de hade kunnat ge bättre information till resenärerna.
Destination Gotland självkritiska efter inställda turer – hör de i klippet nedan: