Efter att Malaysia Airlines flyg MH370 med 239 personer ombord försvann har minst 25 länder deltagit i sökandet efter planet utan resultat. 2015 hittades en vingdel på den franska ön Réunion som man tror tillhör det saknade planet och via satellitdata tror man att planet kraschat i Indiska oceanen.
”Väldigt prestigefyllt”
Nu ska forskare från Linköpings universitet hjälpa till att lösa gåtan med det försvunna planet.
– Det känns väldigt prestigefyllt eftersom vi har blivit handplockade av de australiensiska forskare som jobbat med det här i många år, säger Fredrik Gustafsson, professor i sensorinformatik på LiU.
Via kollegor i Australien har han och hans forskargrupp tillsammans med en forskargrupp i Storbritannien och en i Finland fått i uppdrag att räkna fram den troliga nedslagsplatsen med hjälp av egenutvecklade metoder för målföljning.
Tvärt emot annan forskning
– Vi är tre grupper som samarbetar men vi har olika metodiker. Vår grupps arbete är väldigt enkelt. Hypotesen är att planet körde med autopilot de sista 4-5 timmarna och då ska vi hitta en rät linje, en startpunkt och en slutpunkt, som matchar mätningarna, säger Fredrik Gustafsson.
– Det är lite tvärt emot vad de andra forskarna har forskat på tidigare, de har gjort väldigt avancerade analyser av bland annat hur mycket passagerarna vägde och hur mycket bränsle som fanns ombord, säger han.
Hur stort område har ni att gå efter?
– Organisationen som har gett oss uppgiften har redan scannat av ett område ungefär lika stort som halva Sverige. För oss handlar det inte om några jätteområden utan man vill ha en så detaljerad information om sökområdet som möjligt.
Den 1 oktober ska en första rapport vara klar.