20 timmervagnar spårade ur på Västerdalsbanan mellan Borlänge och Djurås. Foto: Anna Hultman/SVT

Trafikverkets högste chef visste om riskerna

Uppdaterad
Publicerad

Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm fick personligen larm om brister som sedan orsakade en allvarlig urspårning

Den 30 april 2012 spårade ett diesellok med 20 timmervagnar ur på Västerdalsbanan mellan Borlänge och Djurås. I närheten av både människor, djur, hus och vägar.

Orsaken var enligt Trafikverkets egen rapport ”två samverkande rälsbrott” och ”resulterade i mycket omfattande skador på spåranläggning och fordon”.

SVT granskar järnvägen

På katastrofnivå

Två år tidigare lät Svenska Tågkompaniet en fristående konsult göra en riskanalys av den 12,4 mil långa banan. Konsulten kunde konstatera att banan haft 27 rälsbrott och två kritiska incidenter under det senaste året.

Konsulten kom fram till att risknivån på sträckan var den högsta – klass S4 – vilket varnar för att en katastrof kan inträffa.

Riskanalysen och ett brev från företaget skickades till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm personligen.

GD skrev lugnande brev

Generaldirektören svarade i ett undertecknat brev att banans skick inte ska försämras och att slipers samt 1,9 kilometer räls ska bytas på den över 12 mil långa banan.

Gunnar Malm skriver:

”Vår bedömning är att med vidtagna och planerade åtgärder har risken för urspårning minskat och är fortsatt låg.”

Två år senare spårade 20 timmervagnar ur med omfattande skador.

Vill inte kommentera brevet

SVT Östnytt har försökt få en kommentar från Trafikverkets högste chef.

Men Trafikverkets pressavdelning låter hälsa att generaldirektör Gunnar Malm inte vill diskutera brevet i tv.

Fakta

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

SVT granskar järnvägen

Mer i ämnet