Den 30 april 2012 spårade ett diesellok med 20 timmervagnar ur på Västerdalsbanan mellan Borlänge och Djurås. I närheten av både människor, djur, hus och vägar.
Orsaken var enligt Trafikverkets egen rapport ”två samverkande rälsbrott” och ”resulterade i mycket omfattande skador på spåranläggning och fordon”.
På katastrofnivå
Två år tidigare lät Svenska Tågkompaniet en fristående konsult göra en riskanalys av den 12,4 mil långa banan. Konsulten kunde konstatera att banan haft 27 rälsbrott och två kritiska incidenter under det senaste året.
Konsulten kom fram till att risknivån på sträckan var den högsta – klass S4 – vilket varnar för att en katastrof kan inträffa.
Riskanalysen och ett brev från företaget skickades till Trafikverkets generaldirektör Gunnar Malm personligen.
GD skrev lugnande brev
Generaldirektören svarade i ett undertecknat brev att banans skick inte ska försämras och att slipers samt 1,9 kilometer räls ska bytas på den över 12 mil långa banan.
Gunnar Malm skriver:
”Vår bedömning är att med vidtagna och planerade åtgärder har risken för urspårning minskat och är fortsatt låg.”
Två år senare spårade 20 timmervagnar ur med omfattande skador.
Vill inte kommentera brevet
SVT Östnytt har försökt få en kommentar från Trafikverkets högste chef.
Men Trafikverkets pressavdelning låter hälsa att generaldirektör Gunnar Malm inte vill diskutera brevet i tv.