I lokstallet i Norrköping huserar föreningen Sällskapet Stambanans vänner. De äger ett antal ånglok, ellok och gamla vagnar. Här inne i reparerar de trasiga fordon så att de ska kunna köras igen.
– Vi reparerar för att kunna komma ut och köra och visa upp för allmänheten hur det såg ut på 40- och 50-talet, berättar ordföranden Kjell Karlsson för SVT Nyheter Öst.
Viktig med anknytning till järnvägsnätet
Just ordet köra är viktigt. Ett rullande museum tycker föreningen är mycket roligare att visa upp än stillastående lok och vagnar. Ska man köra behövs det spår och det är här oron sätter in.
När Ostlänken ska byggas genom Norrköping så kommer mycket att ändras. Dagens godsbangård kommer att flyttas och spåren som ansluter lokstallet till resten av järnvägsvärlden kanske kommer att försvinna.
– Ja, då kan vi inte komma ut. Då är vi fast här, säger Kjell Karlsson.
Fortfarande möjligt att påverka
Det är viktigt att veta att den definitiva dragningen av Ostlänken genom Norrköping är inte klar ännu. Det finns en korridor där de nya spåren ska gå, men detaljerna om exakt var återstår att bestämma.
– Det är ett mycket genomarbetat förslag vi visar upp på våra samråd, men vi har samråd just på grund av att vi vill få in de synpunkter vi har missat, säger Håkan Gunnar, som är produktionschef i Östergötland för Trafikverket.
– Jag vill hävda att det finns massor av plats i den här processen för att påverka det här fortfarande, fortsätter Håkan Gunnar.
Kommunen planerar parkområde
Ytterligare en sak kan göra det svårt med spåranslutning till lokstallet i framtiden. Norrköpings kommun vill närmligen bygga ett parkområde i närheten av Johannisborgs slottsruin, alldeles bredvid lokstallet. Själva lokstallsbyggnaden tycker kommunen är väl värd att bevara, men att ha fungerande järnvägsspår är inte alls lika säkert. Även här är planeringsprocessen alldeles i början och inget är helt och hållet bestämt.
Även företag berörs
Veterantågsvännerna är inte ensamma i lokstallet. Där finns också företag som arbetar med olika former av service och reparationer med järnvägsanknytning. Ett av företagen är SweMaint som reparerar godsvagnar. Om spåren till lokstallet försvinner kommer de kanske att tvingas flytta verksamheten.
– Ja, då blir det en mobil service bara. Då kan vi inte göra några större jobb utan då måste skadade vagnar skickas iväg till Hallsberg eller Borlänge.
Det här kan i förlängningen ställa till det för företagen runt Norrköping som använder godsvagnar. Två pappersbruk och en stor hamn gör att det finns många godsvagnar just runt Norrköping.
Även om mycket fortfarande är oklart och många detaljer återstår så vill Stambanans vänner göra sin röst hörd nu. I ett så här stort projekt, med så många inblandade parter, är de rädda för att deras synpunkter ska komma in för sent.