De har inte plats för många, men ett mindre sällskap på sex personer kan få åka med samtidigt. De kör sakta, men säkert. De självkörande bussarna har haft mer än ett forsknings- och symboliskt värde för Linköpings universitet, menar de som ligger bakom projektet Ride the Future.
– De har faktiskt ett transportvärde. Vi har skjutsat studenter, medarbetare, områdesbor och de på äldreboende och deras anhöriga, säger Anna Anund, forskningschef på VTI.
Möjliggjort över 30 forskningsprojekt
Tanken med bussarna är att möjliggöra forskning kring framtidens autonoma system och se vad de kan bidra med. Det finns drygt 30 projekt där man har studerat hur det är att jobba ombord eller i anslutning till fordonen genom att titta på hur förarens arbetsdag ser ut. Det har också tittats på användare med speciella behov, till exempel blinda personer.
– Vi försöker sätta dem i den vardagen som människor har under sitt resande för att förstå vad behöver förbättras och vad är bra som det är nu.
Varför on demand och hur funkar tjänsten? Följ med på en resa från att boka till att stiga ombord i klippet ovan.