Regeringen ställer sig också bakom Trafikverkets förslag om Ostlänken och avsätter 35 miljarder under planperioden, vilket glädjer kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.
– Skönt, är den första kommentaren från Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S). Vi var ju mentalt förberedda på att det skulle komma ett besked, men man aldrig förrän det verkligen kommer. Nu finns pengarna för att komma igång med bygget, säger Stjernkvist till SVT Nyheter.
Kommunalrådet i Norrköping är inte ensam om att dra en lättnadens suck. Flera östgötapolitiker uttrycker glädje över att beslutet om att bygga Ostlänken är taget.
– Det är oerhört glädjande att regeringen förstått vikten av Ostlänken. De nya spåren innebär stora fördelar för vår regional och interregional tågpendling. Ostlänken kommer betyda oerhört mycket för tillväxten och livskvaliteten i vår region, säger Jan Owe-Larsson (M), 2.a vice ordförande i Trafik- och samhällsplaneringen Region Östergötland.
Samtidigt finns det flera frågor som inte får sitt svar i den presenterade nationella planen. Fortfarande finns inget beslut om hur snabbt tågen ska gå. Vissa förordar 320 km/tim medan Trafikverket säger att pengarna räcker till järnväg som klarar 250 km/tim.