Ostlänken ska till en början gå mellan Järna och Linköping. Foto: Patrik Sterky

Klarsignal för Ostlänken

Uppdaterad
Publicerad

Idag blev det klart att järnvägssträckan Ostlänken ingår i regeringens nationella infrastrukturplan. Samtidigt återstår flera frågor, exempelvis om hur snabbt tågen ska gå.

Regeringen ställer sig också bakom Trafikverkets förslag om Ostlänken och avsätter 35 miljarder under planperioden, vilket glädjer kommunstyrelsens ordförande i Norrköping.

– Skönt, är den första kommentaren från Norrköpings kommunalråd Lars Stjernkvist (S). Vi var ju mentalt förberedda på att det skulle komma ett besked, men man aldrig förrän det verkligen kommer. Nu finns pengarna för att komma igång med bygget, säger Stjernkvist till SVT Nyheter.

Foto: Norrköpings kommun

Kommunalrådet i Norrköping är inte ensam om att dra en lättnadens suck. Flera östgötapolitiker uttrycker glädje över att beslutet om att bygga Ostlänken är taget.

– Det är oerhört glädjande att regeringen förstått vikten av Ostlänken. De nya spåren innebär stora fördelar för vår regional och interregional tågpendling. Ostlänken kommer betyda oerhört mycket för tillväxten och livskvaliteten i vår region, säger Jan Owe-Larsson (M), 2.a vice ordförande i Trafik- och samhällsplaneringen Region Östergötland.

Jan Owe-Larsson (M), 2.a vice ordförande i Trafik- och samhällsplaneringen Region Östergötland. Foto: SVT

Samtidigt finns det flera frågor som inte får sitt svar i den presenterade nationella planen. Fortfarande finns inget beslut om hur snabbt tågen ska gå. Vissa förordar 320 km/tim medan Trafikverket säger att pengarna räcker till järnväg som klarar 250 km/tim.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Ostlänken

Mer i ämnet