En person står i en stadsmiljö med bilar parkerade längs gatan. I bakgrunden finns en skylt för parkering och träd med gröna löv, vilket indikerar en dag med fint väder. Byggnader syns längre bort, vilket ger en känsla av en urban miljö.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Enligt lagen får kommunerna bara använda parkeringsavgifterna för att ”ordna trafiken”. Hur man ser på det i Norrköping berättar Tomas Tekmen (KD) ordförande i samhällsplaneringsnämnden, om i videon. Foto: Carl Larsson/SVT

P-avgifter en kassako för flera kommuner i Östergötland – ska ”ordna trafiken”

Publicerad

Parkeringsavgifter är en stor inkomstkälla för många kommuner – däribland Norrköping. En trafikexpert menar att det på flera håll blivit som en extra skattekälla trots att det inte är okej enligt den kommunala avgiftslagen från 1957.

P-avgifter får bara användas ”i den omfattning som behövs för att ordna trafiken”.

– Lagen är väldigt tydlig, att man inte får ta ut avgifter för att det ska gynna kommunens ekonomi, säger trafikexperten Jan Söderström.

Han har tidigare bland annat jobbat som chef för trafikfrågor hos SKL, Sveriges kommuner och landsting, numera SKR.

Täcker driften i Norrköping

Tomas Tekmen (KD) är ordförande i samhällsplaneringsnämnden i Norrköping och säger att kommunen följer lagstiftningen.

– Vi ser det inte som en absolut inkomst utan vi har avgifterna för att få ordnade former i trafiken och täcka driften av våra parkeringar.

I videon hör du mer om hur resonemanget kring p-avgifterna går och hur kommunen tänker kring boendeparkering.

Klirr i kassan

Oavsett hur pengarna används genererar parkeringsavgifterna miljoner till kommunerna. Norrköping hade i fjol en intäkt på drygt 54 miljoner plus 17 miljoner i felparkeringsavgifter. För 2025 är prognosen 64 miljoner.

I Linköping var summan betydligt lägre; knappt 13 miljoner. Men där drar kommunen också in pengar från sina parkeringsplatser och p-hus som drivs via bolagen Dukaten och Sankt Kors.

Även i Motala ökar intäkterna från p-avgifter: Från cirka 1,4 miljoner 2020 till 4,8 miljoner till och med september 2024.

Ser det inte som extra skatt

– Jag förstår de som vill att det ska vara gratis, men det är en balansgång. Hur mycket ska vi ta ut för att kunna sköta driften, tillgängligheten och trafiksäkerheten? Jag ser det inte som en extra skatt, säger Tomas Tekmen (KD).

Kommunala avgiftslagen

Lagen (1957:259) 2§

”I den omfattning som behövs för att ordna trafiken får en kommun ta ut ersättning i form av en avgift för rätten att parkera på sådana offentliga platser som står under kommunens förvaltning och som kommunen har upplåtit för parkering.”

Källa: Transportstyrelsens beslut TSV 2018-1924.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.