Fartyget kommer drivas med naturgasen LNG, som till största delen består av metan.
– Det är en färja som drivs med flytande naturgas och det är ett bränsle som har många fördelar – bland annat så minskar mängden koldioxid med ungefär 20 procent och mängden svavel är i princip obefintligt och partiklarna minskar också betydande jämfört med andra bränslen som finns, säger Christer Bruzelius, VD för Destination Gotland.
Att ha motorer som klarar både diesel och naturgas menar Bruzelius ger fler fördelar.
– Det här ger också möjligheten att i framtiden också kunna blanda in biogas eftersom biogas och naturgas är samma gas.
Trend inom Sjöfarten
Bruzelius menar att trenden inom Sjöfarten är att allt fler går över till naturgas eftersom det anses vara ett hållbart bränsle även i framtiden.
– Det är viktigt för att skapa ett hållbart trafiksystem, vi ser en ökad efterfrågan får våra passagerare när det gäller just att man efterfrågar ett hållbart resande och då tror vi att det här är vägen fram för färjetrafiken i Östersjön, säger Christer Bruzelius.