SVT Östnytt har gått igenom samtliga större urspårningar sedan 2008 – totalt 61 stycken.
Genom att läsa tidigare besiktningsanmärkningar på platserna där de skett kan SVT avslöja att larm om brister ofta blivit liggande utan åtgärd.
På 23 av olycksplatserna visste Trafikverket (tidigare Banverket) om felen eller bristerna som orsakade olyckan. I flera fall har de klassats som så allvarliga att de måste åtgärdas inom en viss tid.
Ändå har det inte gjorts.
Katastrofala följder
Ett tåg lastat med farligt gods dundrar fram i över 100 kilometer i timmen. Lokföraren tittar upp och ser att två meter räls saknas längre fram på spåret.
– Vi spårar ur! skriker han.
Följderna blev katastrofala. Loket och flera vagnar störtade nedför en brant på tio meter, lokföraren skadades och miljöfarligt gods spreds i naturen.
Tre månader tidigare hade sprickor i rälsen på olycksplatsen upptäckts, men inte åtgärdats.
Har vetat om felen länge
I Stöde spårade förra året ett nattåg ur våldsamt. Flera personer skadades när två vagnar välte.
Orsaken var att rälsen sprack, den var helt sönderrostad.
I Trafikverkets interna system för besiktningsanmärkningar finns detta påtalat redan fyra månader innan olyckan.
Rälsen borde bytas, ansåg en besiktningsman då.
Entreprenören som skulle utföra arbetet förklarade att trafiken i så fall måste stoppas, vilket gjordes först en månad senare. Då ansågs rälsen duga ett tag till.
Ytterligare ett exempel hittar vi utanför Gamleby i Småland. Sex vagnar på ett timmertåg välte när tåget spårade ur.
Orsaken bedöms i olycksrapporten vara ruttna slipers, vilket det anmärkts på och borde ha åtgärdats flera månader tidigare.
Åtgärdas inte i tid
I en av rapporterna kan man läsa sammanfattningen:
”Trafikverket Järnväg har trots att man kände till den dåliga standarden på banan inte vidtagit några åtgärder när det gäller ett ökat underhåll, utan trafiken har fortgått som vanligt”.
I en annan konstaterar utredaren att lokförare och andra slutat rapportera in fel. De fann det inte längre meningsfullt, eftersom några åtgärder kopplade till rapporterna aldrig gjorts, skriver utredaren.
Utdrag ur rapporterna
- 2008-08-24: Urspårning Fors-Morshyttan ”Resultatet från mätningen (2008-05-30, reds anm.) visar att det finns sprickor i rälsen på olycksplatsen.”
- 2010-05-20: Urspårning Gamleby ”Vid säkerhetsbesiktning av sliprar som utfördes 2009-07-07 noteras en besiktningsanmärkning… Anmärkningen har inte åtgärdats eller behandlats i tid.”
- 2011-04-07: Urspårning Åsensbruk-Håverud ”Trafikverket Järnväg har trots att man kände till den dåliga standarden på banan inte vidtagit några åtgärder när det gäller ett ökat underhåll, utan trafiken har fortgått som vanligt.” ”Om loket hade spårat ur och vält där vagnarna nu vält hade konsekvenserna med mycket stor sannolikhet även inneburit personskador.”
- 2011-06-09: Urspårning Smedjebacken-Söderbärke ”Således finns en ökad acceptans av fel som överskrider gränsvärden, som tidigare saknades. Det saknas ekonomiska medel att åtgärda den typ av fel i den omfattning som gjordes tidigare.”
- 2012-04-30: Urspårning Repbäcken-Mockfjärd ”Under 2011 upptäcktes vid mätningen 50 prio 1 avvikelser...27 stycken anmälda rälsbrott.”
- 2013-05-11: Olycka urspårning Storsund-Koler ”Spåret är i dåligt skick och borde ha bytts ut för länge sedan.”