Karlstad airports styrelseordförande tror att elflygplan ska bli flygets räddning. Hör honom berätta om sin vision i klippet. Foto: TT/Arkiv

Air Leap har inget tillstånd

Uppdaterad
Publicerad

Flygbolaget Leap har ännu inget tillstånd att bedriva flygtrafik och har inte inlett förhandlingar med flygplatsen. Trots det säger företagets vd Magnus Ivarsson att första planet helt säkert kommer att lyfta från Kristianstad 20 augusti.

Magnus Ivarsson säger att han ”kanske kan förstå” förvåningen hos flygplatschef Jonas Haak angående pressmeddelandet från Leap som skickades ut under onsdagen. Ivarsson bekräftar att parterna ännu inte pratat med varandra, än mindre slutit något avtal.

– Vi pratade med flygplatschefen samma dag som Sparrow berättade att man skulle sluta flyga. Då aviserade vi vårt intresse, säger han.

– Vi tycker att det här är en väldigt intressant marknad.

Det är ännu så länge all kontakt man haft. Ett planerat samtal med Jonas Haak blev uppskjutet och under onsdagen bestämde sig Leap för att trots det skicka ut sitt pressmeddelande om att man kör igång trafiken i augusti.

Har inget tillstånd

Magnus Ivarsson bekräftar också att Air Leap ännu inte har något tillstånd från Transportstyrelsen att bedriva flygtrafik. Trots det är man redan igång med en flyglinje mellan Arlanda och Mariehamn på Åland.

– Den trafiken sköter vi via en partner som har tillstånd, säger han.

Så kommer det förmodligen att bli till en början även i Kristianstad.

– Vi ska ha ett uppstartsmöte med Transportstyrelsen i nästa vecka. Och när ansökan väl är komplett så räknar myndigheten med att det tar ungefär 90 dagar innan tillståndet är klart. Fram till dess flyger vi med hjälp av andra.

”Tråkigt uttalande”

Magnus Ivarsson var tidigare vd för flygbolaget Nextjet som gick i konkurs förra månaden med nästan 100 miljoner i skulder till leverantörer. Norska Olsen Gruppen AS köpte konkursboet och startade Air Leap.

Det har riktats kritik mot sättet som Nextjet sköttes. Jan Ohlsson som är flygexpert säger till Dagens Nyheter att han inte tycker att den gamla ledningen med Magnus Ivarsson i spetsen borde få förnyat förtroende efter att ha ”kört Nextjet i botten”. Magnus Ivarsson själv vill inte bemöta den kritiken.

– Jag kan bara säga att jag tycker att det är ett väldigt tråkigt uttalande, säger han.

– Jag fick frågan av Olsen Gruppen om jag var intresserad att bli vd för Leap. När jag hört deras planer för företaget så tackade jag ja.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.