Projektledaren Malin Cato från arbetsmiljöverket berättar om den digitala arbetsmiljön .  I bakgrunden syns en banner med en bild av två personer och en logotyp.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se i klippet ovan för att se ett exempel på hur en bristande digital arbetsmiljö kan se ut. Foto: Lina Dahlberg

Dålig digital arbetsmiljö leder till utmattning i hjärnan

Uppdaterad
Publicerad

Många arbetsgivare brister i det digitala arbetsmiljöarbetet, visar Arbetsmiljöverkets nya inspektion av nära 1500 arbetsplatser. Över hälften av de granskade arbetsplatserna fick krav på åtgärder.

Digitaliseringen erbjuder nya möjligheter men medför också risker, såsom ökad kognitiv belastning och utmattning för dem som spenderar mycket tid framför skärmar.

– Allt arbete är på något sätt påverkad av digitaliseringen, en lokalvårdare kanske får sitt schema på telefonen, och gör en tidrapporteringen i en app, eller en entreprenör kanske skickar meddelande till kund och tar emot beställningar digitalt, säger Malin Cato, projektledare på Arbetsmiljöverket.

Stora inspektioner genomförda

Inspektionsresultaten visar att 55 procent av arbetsplatserna fick krav på åtgärder. Arbetsgivarna har uppmanats att riskbedöma sina digitala system och skapa handlingsplaner för förbättringar.

Tydlig uppgiftsfördelning krävs

Över 30 procent av inspektionsmeddelandena krävde en tydlig uppgiftsfördelning för att hantera arbetsmiljöarbetet med digitala system. Inspektionerna visade att även i branscher med omfattande erfarenhet av digitala miljöer, såsom arkitektverksamhet och datakonsultverksamhet, fanns betydande brister.

EU-kampanj för bättre arbetsmiljö

EU-kampanjen ”Friska arbetsplatser i ett digitalt arbetsliv” sträcker sig över åren 2023–2025.

Temat för 2024 handlar om ”Chefens roll i det digitala arbetslivet” och syftar till att öka kunskapen bland arbetsgivare om hur den digitala arbetsmiljön påverkar kognitiv hälsa.

Målet är att få chefer att ta ansvar för utformningen och anpassningen av den digitala arbetsmiljön och se dess risker som en del av det systematiska arbetsmiljöarbetet.

Källa: Arbetsmiljöverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.