Till vänster bild på timglas, till höger Jonas Rosenberg kommunikationschef på ABK

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det kommunala bostadsbolaget ABK ville uppmana sina hyresgäster att spara i vardagen – och beställde tusentals timglas. Hör mer i videoklippet. Foto: Kristianstads kommun och Erika Dahlin Jönsson/SVT

Efter hyresvärdens udda drag: Boende sparade 30 miljoner liter vatten

Publicerad

Det kommunala bostadsbolaget skickade ut tusentals vattentäta timglas i hopp om att hyresgästerna skulle ta snabbare duschar. Något som kan ha gett resultat, i alla fall kortsiktigt – månaderna efter tilltaget förbrukade hyresgästerna 30 miljoner liter vatten mindre jämfört med samma period åren innan.

Alla ABK:s 9 200 hyresgäster fick under elkrisen hem ett timglas på fyra minuter tillsammans med tips på hur man kan minska sin vattenförbrukning. Påfundet fick uppmärksamhet i medier över hela landet.

– Vi skickade ut det som en uppmaning och en liten påminnelse om att man kan spara i vardagen, säger Jonas Rosenberg som är kommunikationschef på ABK.

Han tror att hyresbolagets kampanj – tillsammans med uppmaningar från myndigheter om att hushålla med vatten – bidrog till att vattenförbrukningen hos hyresgästerna under de fyra nästkommande månaderna minskade jämfört med samma period åren innan.

Sex procent lägre vattenförbrukning

Mest sjönk vattenförbrukningen hos hyresgästerna med individuell mätning – alltså de vars vatten inte ingår i hyran. Hos dem minskade vattenförbrukningen med 13 procent medan vattenförbrukningen sett till alla hyresgäster minskade med drygt åtta procent.

Om man ser till helåret 2023 var hyresgästernas vattenförbrukning sex procent lägre jämfört med 2022, enligt Jonas Rosenberg.

I videoklippet får du träffa en person som säger att han fortfarande använder timglaset när han duschar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.