Enligt kommunen finns nu ungefär 700 elscootrar i staden. För att komma till rätta med flera problem som uppstått beslutade politikerna i tekniska nämnden under måndagen att skärpa kraven på bolagen. Dessutom vill man att polisen ska kontrollera att de som kör elscootrarna följer trafikreglerna. Man ska även se till att det kommunala parkeringsbolaget gör en extra insats under den närmaste tiden för att flytta och omhänderta elscootrar som står i vägen.
De skärpta kraven tycks inte skrämma företagen. Lime, ett av två elscooterföretag aktiva i Malmö, skriver så här i ett mail till SVT:
”Lime välkomnar detta initiativ och vi har en bra dialog med staden. För oss är säkerheten för våra åkare och samhället vår absolut högsta prioritet. Det är därför som vi kontinuerligt verkar för att förnya oss själva inom teknologi, infrastruktur och utbildning för att sätta en standard för just säkerhet.”
Därutöver listar de en rad nya initiativ och funktioner. Bland annat testar företaget att, på vissa marknader, bötfälla användare som felparkerat.
Även företrädare för det andra scooterföretaget, Voi, ställer sig positiva till initiativet och framhåller att man har ”implementerat zoner med parkeringsförbud kring Centralstationen och Triangeln”.