– Vi vill sprida skratt och glädje. Det är så fint att se barnen samlas och skratta ihop. Det skapar en sådan gemenskap i gruppen. Att de inspireras till rörelse också, säger Ida Stenman, cirkusartist och clown från organisationen Clowner utan gränser.
Hennes clownförebilder har oftast inte röd näsa – något som för många kanske är den klassiska bilden av en clown.
– Charlie Chaplin, Mr Bean, John Cleese, Sissela Benn. De är clowner fast utan röd näsa. En clown kan se ut hursomhelst. Ofta brukar man spetsa till en personlighet eller sin egen, något som är roligt hos en själv, och sedan vrida till det, säger hon.
Började med rösten
Ida Stenmans clownpersona har hon fått inspiration till i samarbete med en regissör. Allt började med rösten.
– Jag har en speciell röst under föreställningen. Ur det kunde jag sedan hitta ett rörelsemönster och en person. Jag tänkte på en bohemisk tant som vill ha sin vilja igenom, som vill ha sakerna på sitt sätt.
Under föreställningen gör de fyra clownerna akrobatiska konster, de bygger torn av resväskor och jonglerar, trillar och klättrar på varandra. Mycket handlar också om att inspirera barnen till rörelse. Och just akrobatiken verkar ha gjort intryck.
– Jag tyckte att det var jättecoolt när de hängde i rockringen. Jag vill göra så när jag blir stor, säger Laleh, en av eleverna
– Jag tyckte det var roligt när de gjorde konster och klättrade där uppe, säger Mahmoud och pekar upp mot taket.
De flesta verkar vara överens om att de vill ha fler clownbesök framöver.
”Skolan ska vara rolig att gå till”
Inger Rahm är lärare på Örtagårdskolan. I dag var första gången hon såg föreställningen som har visats för barnen i omgångar på skolan.
– Att se glädjen hos barnen är så roligt. Skolan ska vara rolig att gå till, att man får uppleva sådana här saker, säger hon.
Vad tror du att barnen tar med sig efter att ha sett föreställningen?
– Skrattet!