Tack vare varningssignalerna kunde det civila planet ändra kurs och undvika faran. Sveriges flygvapenchef Micael Bydén menar att det är en mycket ovanlig incident.
– Utan att veta om händelsen så uppfattar jag det som ett initiativ för att undvika en situation som hade kunnat bli farlig, då tar man till de medel man kan i situationen, säger Micael Bydén.
Enligt honom finns ingen internationell policy eller rekommendation om att man ska använda facklor för att varna för flyg som inte civila plan kan upptäcka.
– Den rutinen känner jag inte till, vi jobbar inte på det sättet, säger han.
”Olämpligt agerande”
De senaste åren har det blivit vanligare med utländska flyg över internationellt vatten strax utanför den skånska kusten. Micael Bydén tycker att det är mycket olämpligt att flyga i ett så starkt trafikerat området utan att ge sig till känna för flygledning och andra flyg i området.
– Risken är att vi förr eller senare får en situation som i de allra värsta av världar innebär en kollision, säger han.
Två gånger den senaste tiden har civila flygplan tvingats väja för ryska militärplan som flugit utan transponder och därför varit osynliga för andra flyg och flygledning.
Vid det första tillfället i mars i år fick ett SAS-plan på väg från Kastrup väja för ett signalspaningsflygplan strax efter start. Den gången var det den svenska militären som slog larm till flygledarna som i sin tur meddelade besättningen om faran. Sverige har idag rutiner för informationsutbyte mellan militären och den civila flygledningen.
– Ser vi ett flygande objekt som inte ger ifrån sig transpondersignal och som är i ett område som är intressant för den civila flygledningen, då informerar vi om det, säger Micael Bydén.