– Det är deprimerande. Jag är blind och helt beroende av att använda färdtjänst, säger Maj-Britt Ryman.
Det nya systemet blir ett abonnemang som kommer att inkludera 44 enkelresor för pendling till skola eller arbete och 16 resor för fritidsaktiviteter.
Vill bromsa kostnaderna
– I Malmö åker man lika mycket färdtjänst som alla andra skåningar tillsammans. Vi behöver bromsa kostnaderna som har skenat de senaste åren för färdtjänsten, säger Andreas Schönström (S), ordförande för tekniska nämnden i Malmö stad.
Kommunen har även misstankar om att personer missbrukar systemet och åker för mycket, vilket gör att andra drabbas av taxiförseningar eller att taxi inte kommer alls. Enligt Andreas Schönström har en man åkt för ett par hundratusen kronor i månaden.
– Det system vi har nu är väldigt resande- och kostnadsdrivande, vilket gör att några människor överutnyttjar systemet. Detta måste förändras för att kunna hålla i framtiden, säger Andreas Schönström (S).
16 fritidsresor
Synskadade Maj-Britt är besviken över det nya regelverket. Hon är aktiv i föreningslivet och brukar åka på olika kulturarrangemang.
– Det ska inte vara en kollektiv bestraffning. Jag sköter färdtjänsten med respekt. Detta kommer att göra att jag kommer att missa en stor del av mitt liv, säger Maj-Britt Ryman.
Det nya regelverket täcker endast 16 fritidsresor. Om man vill delta i fler fritidsaktiviteter än vad som täcks av abonnemanget, måste man vara beredd att själv betala för dessa resor.