• Viktigt meddelande:

    Viktigt meddelande till allmänheten i Skelleftehamn och Örviken i Skellefteå kommun, Västerbottens län. Det brinner i ett industriområde med kraftig rökutveckling till följd. Räddningsledaren uppmanar alla i området att gå inomhus och stänga dörrar, fönster och ventilation. För mer information lyssna på Sveriges Radio P4 Västerbotten.

Här finns de osäkraste kurvorna i Skåne. Foto: SVT Grafik

Här är Skånes mest svårkörda vägar

Uppdaterad
Publicerad

SVT har granskat de osäkraste kurvorna i hela Skåne. Vi valde att titta närmare på tio vägar runt om i hela Skåne med totalt 353 osäkra kurvor. På de kurvorna har det skett 58 olyckor under de senaste fem åren.

SVT:s granskning omfattar vägar som har en för hög hastighet i förhållande till vägens kurvor, vilket leder till att det blir svårt att hålla kvar bilen på vägen om man försöker köra den tillåtna hastigheten.

Det handlar alltså om en kombination av hur skarp kurvan är, hur mycket vägen lutar i sidled och om man kan hålla den utsatta hastigheten på vägen.

Undersökningen baseras inte på antalet olyckor som inträffat på vägarna.

Här finns de osäkraste kurvorna i Skåne

• Väg 103: 1 kurva, 1 osäker kurva, 0 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 1827: 141 kurvor, 90 osäkra kurvor, 6 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 790: 133 kurvor, 78 osäkra kurvor, 12 olyckor varav 1 dödsolycka de senaste fem åren.

• Väg 1212: 80 kurvor, 34 osäkra kurvor, 11 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 832: 75 kurvor, 26 osäkra kurvor, 5 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 2010: 52 kurvor, 17 osäkra kurvor, 9 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 2008: 51 kurvor, 28 osäkra kurvor, 5 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 2013: 34 kurvor, 11 osäkra kurvor, 3 olyckor de senaste fem åren.

• Väg 1922: 32 kurvor, 20 osäkra kurvor, 1 olycka de senaste fem åren.

• Väg 2005: 95 kurvor, 48 osäkra kurvor, 6 olyckor de senaste fem åren.

Fakta om undersökningen

Hur har vi gjort?

Vi har först valt ut de vägar i Sverige där det skett minst fem olyckor de senaste fem åren. Det blev 950 vägar. På dessa vägar har vi valt ut vägavsnitt där hastigheten är 70 km/h eller snabbare och där det inte finns några mitträcken eller annan mittseparation. Trafikverket samlar in data på varje statlig väg genom att låta en mätbil köra runt på vägarna. Denna data hamnar i en öppen databas som vi har använt – och för våra utvalda vägar har vi laddat ner data, som exempelvis radie på kurvor, vägens lutning i sidled (tvärfall) och vilken hastighet som är tillåten på vägen.

Att en kurva är felutformad – vad betyder det?

När vi pratar om felutformade kurvor innefattar det tre variabler: Hastigheten, hur skarp kurvan är och hur mycket vägen lutar i sidled, sk tvärfall. Vi har använt en matematisk formel – som används av Trafikverket när man bygger nya vägar för att räkna på det som experterna kallar för sidofriktionsbehovet – den kraft som behövs för att hålla bilen kvar på vägen.

I de fall som vår uträkning visar att om man kör sin bil i den hastighet som är satt på vägen, så hamnar sidofriktionsbehovet utanför gränsvärdet – det är de kurvorna som vi kallar för felutformade.

Orsakar de felutformade kurvorna olyckor?

Det finns många olika orsaker till trafikolyckor, alltifrån halt väglag till älgar eller berusade trafikanter och vi har inte tillgång till data som gör att vi kan fastställa någon orsak. I vårt material ser vi dock en större andel olyckor i kurvor med sidofriktionsproblem jämfört med kurvor som inte har det. Vi ser samma överrepresentation, hur vi än räknar detta, väg för väg, kurva för kurva eller uppdelat på hastigheter. Men, eftersom olyckor kan ha många orsaker och dessutom sker det förhållandevis få olyckor jämfört med det stora antalet vägar är inte vår överrepresentation statistiskt säkerställd.  

En längre metodbeskrivning finns här.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Sveriges osäkra kurvor

Mer i ämnet