Läkemedlet Ozempic samt en konversation på sociala medier

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Läkemedelsverket har upptäckt flera annonser på sociala medier där illegal försäljning av läkemedlet Ozempic sker. Foto: TT/Hamza Ftouni

Illegal försäljning av Ozempic på sociala medier – Läkemedelsverket varnar

Uppdaterad
Publicerad

Diabetesläkemedlet Ozempic säljs illegalt på hemsidor och i sociala medier. Läkemedelsverket varnar den som köper olagliga mediciner för allvarliga hälsorisker. Detta då läkemedlen i princip kan innehålla vad som helst, enligt Läkemedelsverket.

SVT Nyheter Skåne har sett flera annonser i sociala medier där man lovar en snabb viktnedgång med hjälp av läkemedlet som är menat för människor med sjukdomen diabetes.

Vi har kommit i kontakt med en försäljare som vi har valt att kalla ”Alex”, som erbjudit oss att köpa Ozempic. Erbjudandet är en fem månader lång kur för 2 500 kronor.

Anmäler annonser

Läkemedelsverket ser att det förekommer illegal försäljning på oseriösa onlineplattformar samt på sociala medier, där produkterna kan vara förfalskade.

– Vi har hittat ett antal annonser av illegal Ozempic som vi anmäler till de olika sociala medier de dyker upp på. Vi har även sett hemsidor som utger sig för att vara apotek, men absolut inte är det. Vi vet om att det finns en svart marknad, säger Tomas Nilsson, utredare på Läkemedelsverket.

Falska varianter

När ett läkemedel blir populärt ökar det risken för att en förfalskad variant ska dyka upp på marknaden, säger Tomas Nilsson.

– I värsta tänkbara scenario kan det leda till dödsfall. Skulle en diabetiker få i sig insulin när den i själva verket tror att de får i sig något annat kan det sluta illa.

Företaget Novo Nordisk som tillverkar diabetesläkemedlet skriver i en kommentar att det är ”oerhört allvarligt att läkemedel förfalskas, och vi ser allvarligt på situationen.”

Se mer i klippet ovan.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.