Problemen startade redan i torsdags förra veckan och under tisdagseftermiddagen var problemet fortfarande inte löst. Det är externa vårdgivare som drabbas, som till exempel privata vårdcentraler.
– Vårdcentralerna har svårt att logga in i det gemensamma journalsystemet. Antingen kan man inte logga in alls eller så är det väldigt segt, säger Ulrika Pahlm, chefsläkare på digitalisering, it och medicinteknik på regionen.
Frustrerade och upprörda patienter
En av de drabbade vårdcentralerna är Capio i Malmö. Där har systemet legat nere sedan början av veckan, vilket inneburit enorma problem.
– Det drabbar patientsäkerheten. Vi kan inte läsa journalerna eller se läkemedel och det gör att när patienterna ringer eller kommer hit, så vet vi inte vilken sjukdomshistoria de har, säger verksamhetschef Caroline Nilsson till SVT.
Hon berättar att de nu prioriterar de mest akuta fallen och tvingas anteckna för hand. Personalen kan inte ens se vilka patienter som är inbokade för dagen och har inte heller möjlighet att ringa och avboka dem.
– Vi kan inte skriva ut sjukintyg, ingenting. Vi kommer inte åt någonting, säger Caroline Nilsson.
Hur stora problemen är varierar och regionens it-leverantör arbetar nu med att lösa störningarna.
Problemen lösta
Enligt regionen kunde externa vårdgivare åter komma åt de gemensamma it-systemen på onsdagsförmiddagen.
”Region Skånes it-avdelning fortsätter dock att övervaka systemen noga för att säkerställa att det är stabilt. Region Skåne kommer även utreda de bakomliggande orsakerna till störningen tillsammans med sin it-leverantör för att kunna förebygga att liknande inträffar igen”, skriver regionen i ett pressmeddelande.
– Vi startar orsaksutredning idag, säger Astrid Persson, verksamhetschef på Region Skånes it-avdelning.
Till SVT säger hon att de redan nu vet att det inte rör sig om någon it-attack utifrån. Inte heller har problemen haft något att göra med arbetet med det nya journalsystemet som regionen håller på att införa.