”Lägg på”. Det är Karins budskap till andra äldre som blir kontaktade.
Lundabon Karin har efter samtalen kontrollerat och sett att inga pengar tagits ut från hennes konton – alltså ljög personerna i samtalen.
Dagen efter att hon fick påringning läste hon dessutom i tidningen där det varnades för en bedragare som presenterat sig för andra med ett av de namnen som hon hört i luren.
– Det går lite i vågor det här och det pågår hela tiden, säger Joakim Nyberg, kommunpolis i Lund om bedrägeriförsök över telefon.
”Vi jobbar inte så”
Enligt honom är det vanligt att gärningspersonerna uppger att de ringer från polisen eller banken och säger något i stil med att pengar försvunnit från den uppringdes bankkonto. Det gärningspersonerna vill är att komma åt kortuppgifter eller bank-ID.
– Men varken vi eller bankerna jobbar så, säger Joakim Nyberg.
Om man får ett sådant samtal gäller det att lägga på luren så snabbt som möjligt. Han uppmanar även till att polisanmäla både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier.
I videoklippet får du bland annat höra vad Karin har att säga till de som försöker lura äldre på pengar.