Ubåtstillverkningen på Kockums låg tidigare under den svenska statens kontroll. Efter kalla krigets slut och sovjetunionens fall ansågs det inte längre så viktigt. Kockums såldes till den tyska konkurrenten HDW eller Thyssen-Krupp som företaget numera heter.
Men åren har gått och alltfler ordrar går till Tyskland och inte till Malmö och Karlskrona. Alltfler i Sverige menar nu att tyskarna köpte Kockums för att bli av med en konkurrent.
Kyligt läge
Läget nu är minst sagt kyligt. Försvarets materielverk FMV fördröjer hela tiden en tidigare aviserad stororder på Kockums nya ubåt A26. Och inte nog med det. FMV:s chef Lena Erixon har gett försvarsjätten Saab uppdraget att göra en förstudie om att starta ny u-båtstillverkning i Sverige. Åtta toppingenjörer sägs redan ha rekryterats från Kockums.
Inga nya ubåtsbeställningar
Idag träffade chefen för Thyssen Krupps marina division, Hans Atzpodien, ledningen för FMV i Stockholm. Men mötet gav ingen förändring för Thyssen Krupp.
– Läget är oförändrat, säger FMV:s generaldirektör Lena Erixon i ett uttalande. Det finns inga förutsättningar för att lägga beställningar av ubåten A26 hos Thyssen Krupp eftersom de inte tillåter export av den, säger Lena Erixon.
Thyssen Krupp beredda på eftergifter
Tidigare i förmiddags träffade Hans Atzpodien personalen i Malmö, där han berättade att tyskarna nu är beredda till vissa eftergifter.
Det skulle innebära att vissa jobb skulle flyttas från Kiel till Malmö och Karlskrona. Det gäller bland annat inom områdena design, tillverkning och underhåll. Men det beskedet möttes av skepsis:
– Det är fortfarande bara ord. Vi har ännu inte sett några konkreta överenskommelser med FMV. Jobben är inte här än, säger Gunilla Steen-Granholm, klubbordförande för SI.