Den manliga musikvärlden skakades troligen om rejält när den blott 26-åriga Ortrud Mann anställdes vid Hippodromteatern i Malmö år 1944 – i konkurrens med en rad manliga sökande.
Tjänstgöringen visade sig bli startskottet på en lysande karriär, men hennes yrkesliv i orkesterdiket kantades många gånger också av ett starkt motstånd från manliga kollegor.
Ingen offerroll
En unik – men också bortglömd historia, visar det sig.
– Jag vet att hon var väl ansedd och hon arbetade mycket. Men det finns väldigt lite skrivet om henne, berättar Sara Cronberg som regisserar ”Ortrud Mann – En fantasi om Sveriges första kvinnliga dirigent”.
Föreställningen får urpremiör i Malmö till hösten, och det blir lite av en fantasi som då kommer att gestaltas på scen. Manuset baseras nämligen på fiktion.
– Det är vi väldigt tydliga med att vi vet inte om det här hände. Det vi vet är det som vi frågat hennes dotter om. Hon har berättat lite om sin mamma som person, säger Sara Cronberg och fortsätter:
– Hon var väldigt bestämd och beklagade sig aldrig, hon iklädde sig aldrig någon offerroll.
Mann fullföljde dock sina mål och blev således den första kvinnan att verka professionellt som dirigent i Sverige.
Föreställningen är ett samarbete mellan Malmö Stadsteater och Malmö Live Konserthus, och publiken kommer att bjudas på både musik och teater.
– Dramat blir lika bärandet som musiken, lovar Sara Cronberg.
”Ett långsiktig arbete”
Ortrud Mann-föreställningen utgör ett av flera arrangemang på samma ämne som Malmö Live bjuder under kommande år. Temat ”100 kvinnor 100 år” syftar till att hylla och stärka kvinnor i musikens värld.
Nödvändigt, om man frågar Malmö Lives programchef Karin Karlsson.
– Musikbranschen är väldigt ojämställd . Det finns mycket statistik som pekar på det – egentligen gäller det rakt igenom hela branschen. Alltifrån tonsättare till vem som bestämmer, vem som är headline på festivaler, vem som skriver musik och vem som får högst lön, säger Karin Karlsson till TT.
– Jag tror det här är starten på ett långsiktig arbete för att inkludera fler, fortsätter hon.
Under året kommer ett 20-tal programpunkter att presenteras. Det kommer att anordnas ett symposium med stadens universitet och eventuellt även bjudas på ett omfattande körverk – om pandemisituationen tillåter det i höst eller nästa vår.
– Det kommer också bli singelkonserter med kvinnor som vi lyfter och hyllar, och vi har också haft möjlighet att beställa uruppföranden och lyfta fram kvinnor som i dubbelkonserten som går under namnet ”Nutida pionjärer”, berättar Karin Karlsson.
Lär sig dirigera
Men först ut blir alltså föreställningen om Ortrud Mann. Huvudrollen spelas av skådespelaren Mari Götesdotter som just nu lär sig att dirigera för att kunna ta sig an rollen.
– Jag lär mig det från grunden. Och sedan är tanken att jag ska kunna dirigera. Slå in och slå av och dirigera vissa stycken.
Föreställningen vill gestalta Ortud Manns musikaliska värld, där hennes starka drivkraft verkar men även tvingas balanseras mot dåtidens uppfattningar och förväntningar, berättar Mari Götesdotter.
– Och att samtidigt behöva passa in och linda in den (drivkraften, reds anm) i bomull för att inte bli bemött av ett totalt nej. Hur hon får den här orkestern att gå med på det hon vill. Att de ska ta henne på allvar helt enkelt.