Antalet bryggerier i Sverige har ökat de senaste tio åren, från 106 aktiva bryggerier 2013 till 436 stycken 2023, enligt en rapport från branschorganisationen Sveriges Bryggerier.
Ölbryggning attraherar också allt fler kvinnor. Utvecklingen går dock långsamt. De senaste åren har andelen anställda kvinnor i branschen ökat från 25 till 30 procent. Men det är inte alla som arbetar med själva bryggningen.
Det här är något som bryggaren Emmie Hardwicke vittnar om. Hon berättar att hennes erfarenhet är att man ofta är ensam kvinna i bryggeriet.
– Min upplevelse är att det är mer än 70 procent män i branschen, säger hon.
Öl för kvinnor och ickebinära
Enligt uppgifter från Sveriges Bryggerier har en del av kvinnorna administrativa roller eller sysslar med marknadsföring. Det är alltså inte alla som jobbar med att brygga öl.
Emmie Hardwicke upplever dock att branschen har blivit mer inkluderande än vad den varit tidigare.
Hon nämner bland annat föreningen Fermenistas som jobbar för att skapa en ölscen för kvinnor och ickebinära i Skåne. Föreningen firar fem år på lördagen.
Kampanj mot tjejöl
En annan förening är Ölgäris, som för några år sedan startade kampanjen #detfinnsingentjejöl.
Det handlar om öl som får stämpeln som tjejig på grund av smak och färg, till exempel öl som smaksätts med hallon och därför får en rosa färg eller är mindre smakrik. Enligt föreningen så är det ett sätt att förminska viss öl.
”Just begreppet tjejöl är dock bara ett exempel på fördomar som bygger på stereotypen om att öldrickare är vita män med skägg”, skriver föreningen på sin hemsida.
I videon brygger Emmie Hardwicke en Imperial stout och pratar om mansdominansen.