Örjan Hansson, specialist i allmänmedicin, är inte imponerad av Vårdexpressen. ”Ganska förvånad att det var så amatörmässigt”, säger han. Foto: SVT

Läkare sågar Vårdexpressen: ”Sparar ingen tid”

Uppdaterad
Publicerad

En rad läkare vittnar om hur dåligt det intelligenta vårdverktyget fungerar i praktiken. Efter SVT:s intervju med Region Skåne i torsdags, beslutade regiondirektören att stoppa avtalet med bolaget som står bakom Vårdexpressen.

Vårdexpressen skulle spara tid och pengar åt vårdcentralerna i Skåne och Västra Götaland. Men redan när systemet skulle testas på den första vårdcentralen, Södertull i Lund, blev det starka protester från läkarkåren. Bara efter ett par dagar stoppades försöket på vårdcentralen, enligt källor till SVT.

”Sparar ingen tid”

Efter det har Vårdexpressen pilotprövats på åtta vårdcentraler under hösten runt om i Skåne. SVT har träffat flera läkare som vittnar om hur dåligt de tycker att systemet fungerar.

Vårdexpressen

– Det är ingenting som sparar tid för oss i vårt arbete som doktorer, säger Mikael Karlsson, allmänläkare på vårdcentralen i Sjöbo.

– Jag var inte imponerad. Jag var tvärtom ganska förvånad att det var så amatörmässigt, säger Örjan Hansson, specialist i allmänmedicin, som arbetat med Vårdexpressen på Kvälls- och helgmottagningen i Malmö.

Örjan Hansson, specialist i allmänmedicin. Foto: Firas Razak/SVT

Säljs som ett smart system

Patienterna ska fylla i sina symtom på en läsplatta, innan de får träffa en doktor eller sjuksköterska. Patientens sjukdomsbeskrivning, en så kallad anamnes, förs automatiskt in i journalen.

Bolaget marknadsför verktyget som ett system baserat på artificiell intelligens, som ska hjälpa vårdpersonalen att ställa diagnoser samt ge förslag på provtagning och behandling.

Syftet är att vårdcentralerna ska korta väntetiderna och hinna ta emot fler patienter.

– Vi har tvärtom fått minska antalet patienter som vi kan ta emot. Det tar längre tid. Först ska man få en överblick av den skrivna anamnesen, som är väldigt rörig, sen måste man ofta upprepa anamnestagandet nästan från början. Det tar längre tid i hela förloppet, säger läkare Catarina Önning, specialist i allmänmedicin.

Blandade omdömen

I den utvärdering av systemet som Region Skåne gjort i januari i år, har vårdpersonal fått svara på en enkät om Vårdexpressen. Resultaten är blandade.

I Sjöbo ger läkarna systemet bara en etta på en tio-gradig skala, som svar på frågan om de skulle rekommendera verktyget till kollegor. I Råå – ger läkarna systemet en tvåa.

Läkare på Råås vårdcentral gav Vårdexpressen ett lågt betyg i utvärderingen av verktyget. Foto: Linda Fridh/SVT

På primärvården online däremot, där Vårdexpressen testats enbart på enklare åkommor, ger man Vårdexpressen en åtta.

Positiva patientenkäter

Vad det gäller patienternas upplevelser, sägs det i utvärderingen att de är mycket nöjda med verktyget. Patienternas omdömen baseras dock på endast 123 enkätsvar, trots att närmare 12 000 patientbesök registrerats i systemet sedan i somras.

Den som ansvarar för patientenkäterna på vårdcentralen i Ramlösa, berättar att ytterst få valde att fylla i enkäterna efter sitt besök.

Vårdexpressen testades bland annat på vårdcentralen i Ramlösa. Foto: Linda Fridh/SVT

Ny upphandling igen

Efter att SVT vid en intervju i torsdags avslöjat dokument, som visar på att upphandlingen kan ha varit uppgjord på förhand, beslutade regiondirektör Alf Jönsson i fredags att stänga av Vårdexpressen både på vårdcentralerna och online.

Region Skåne ska nu tillsätta en oberoende granskning av upphandlingen. Men först måste den oberoende granskaren, upphandlas av Region Skåne.

SVT har sökt Vårdinnovations vd för en kommentar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Vårdexpressen

Mer i ämnet