I februari berättade SVT Nyheter Skåne att Malmös stad satsat närmare en halv miljon kronor på att ta fram ljudet av Malmö. Det skulle användas i marknadsföringssyfte på bred front. Men resultatet har varit klent, något som Sveriges Radio var först med att berätta.
Hittills har de dyrabara ljudfilerna bara kommit till användning vid ett tillfälle. Det är i en reklamfilm för Socialchefsdagarna i Malmö nästa år.
– Vi hade önskat att ljudfilerna kommit ut på bredare front men vi har varit otroligt upptagna av pandemin, säger Nicklas Sjöqvist, presschef i Malmö stad.
Väldigt tyst
Det har gått tio månader sedan den nya ljudidentiteten lanserades. Syftet var att stadens kommunikation skulle bli tydligare och kunna användas på bland annat äldreboenden, busshållplatser och i parker. Så blev det inte.
Enligt kommunens presschef har pandemin haft stor betydelser för att ljudet inte använts mer.
– Det är vi på stadskontoret som ansvarar för detta men vi har varit otroligt upptagna med annat under pandemin. Men vi kommer göra mer av vårt varumärke med vår logotyp, vår grafik och våra ljudfiler framöver, säger Nicklas Sjöqvist.
Vad innebär ”framöver”?
– Det kan jag inte säga men ljudfilerna kommer att användas.
I februari berättade vi om att Malmö stad satsat nästan en halv miljon på att ta fram en egen ljudidentet: